
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,806 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,141 |
بررسی ضرورت مطالعه میان رشته ای جغرافیا | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 20، شهریور 1403، صفحه 35-52 اصل مقاله (611.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2024.16287.1204 | ||
نویسندگان | ||
میثم ارزمانی* 1؛ ابراهیم امیری2 | ||
1آموزش و پرورش خراسان شمالی، بجنورد، ایران | ||
2استادیار، گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران | ||
چکیده | ||
درس جغرافیا از قدیم در جهات مختلفی با رشتههای دیگر علمی به ویژه آمـار، ریاضـی، اقتصـاد، جامعهشناسـی، تاریـخ و روانشناسـی عجین بوده است: یکی از لحاظ عملی و دیگر از جهت تفسیر و تعریف مفاهیم. بنابراین در این پژوهش به بررسی ضرورت مطالعه میان رشتهای بودن جغرافیا پرداخته شده است. این پژوهش از نوع توصیفی -تحلیلی و اسنادی میباشد و برای جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تاکنون در این زمینه اقدامات متنوعی صورت گرفته که از جمله آنها تأسیس گرایشهای بین رشتهای است. این اقدامات اگرچه گامی رو به پیش بوده. بنابراین، ساماندهی این نوع مطالعات و برنامهریزیها ضروریست و شکافی که در اثر تخصصی شدن بیش از حد علوم و پاره پاره شدن آنها پدید آمده است باید ترمیم شود. دانش جغرافیا هم از نظر ماهیت چندرشتهای خود و هم از نظر کاربرد در مدیریت محیط مطرح بوده است. در نتیجه جوامع در هر دوره مسائل جدیدی را تجربه میکنند و لازمه عبور موفق از آن دوره به سوی آیندهای بهتر، یافتن راه حلهای مناسب برای مشکلات و مسائل پیش آمده است و این تنها از طریق مشارکت و کمک گرفتن از دیگر رشتههای علمی میسر میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
جغرافیا؛ میان رشته ای؛ راهکار؛ مزایا؛ کاستیها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the necessity of interdisciplinary study of geography | ||
نویسندگان [English] | ||
Meisam Arzamani1؛ Ebrahim amiri2 | ||
1Education North Khorasan, Bojnord, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Geography Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Since ancient times, the course of geography has been combined with other scientific disciplines, especially statistics, mathematics, economics, sociology, history and psychology: one in practical terms and the other in terms of interpretation and definition of concepts. Therefore, in this research, the necessity of interdisciplinary study has been examined. This research is of a descriptive-analytical and documentary type, and the library method was used to collect information. The findings of the research show that various measures have been taken in this field so far, among them is the establishment of interdisciplinary trends. Although these measures are a step forward. Therefore, it is necessary to organize these types of studies and planning, and the gap that has emerged due to the over-specialization of sciences and their fragmentation must be repaired. The knowledge of geography has been prominent both in terms of its multidisciplinary nature and in terms of its application in environmental management. As a result, societies experience new issues in every period, and it is necessary to successfully pass that period towards a better future, finding suitable solutions for problems and issues, and this is possible only through participation and help from other scientific fields. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
geography, interdisciplinary, solution, advantages, shortcomings | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 113 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 131 |