
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 468 |
تعداد مقالات | 3,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,247,035 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,428,338 |
تبیین اهمیت جایگاه «آگاهی» در فلسفهی تربیت معلم (دانشآموز بودن چه کیفیتی دارد)؟ ؟؟ | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 10، شماره 38، شهریور 1403، صفحه 34-41 اصل مقاله (311.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حبیب کارکن بیرق | ||
دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، مدرس دانشگاه تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
نوع نگرش معلم به دانشآموز رکن رکینی در تعلیم و تربیت است که در طول مدت تدریس، چون نقشهی راه اوست. یکی از وظایف فلسفهی تربیت معلم ارائهی دیدگاهی صحیح نسبت به دانشآموز است. هدف از تألیف این مقاله که به روش توصیفی-تحلیلی به نگارش درآمده، تبیین اهمیت جایگاه «آگاهی» در فلسفهی تربیت معلم است. یافتههای پژوهش اجمالاً حاکی از آن است که معلم به لحاظ فلسفی هیچ راهی ندارد برای اثبات اینکه آیا دانشآموز وی ذهن دارد یا خیر، اما شهودی قوی در ما وجود دارد که دیگر انسانها ازجمله دانشآموزان نیز مانند ما دارای ذهن هستند. بنابراین، معلم باید از منظر عاطفی با دانشآموز همدلی کند و خود را به جای او قرار دهد. با چنین فرض و نگرشی است که راه نه برای آموزش صرف، بلکه برای تربیت انسانی فراهم میشود. بیتردید، چنین نگرشی نتایج بسیار مهمی در برنامهی درسی، روش تدریس، نحوهی ارزشیابی و ... دارد که برای آشنایان با مکاتب تربیتی بینیاز از ذکر است. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the importance of the position of "awareness" in the philosophy of teacher training (What is the quality of being a student)? ?? | ||
نویسندگان [English] | ||
Habib KarKon Beyragh | ||
Phd of philosophy of education and training, lecturer at Tabriz University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The kind of attitude of the teacher towards the student is a key element in education, which is like his road map during the teaching period. One of the duties of the philosophy of teacher training is to present a correct perspective to the student. The purpose of writing this article, which is written in a descriptive-analytical way, is to explain the importance of the place of "awareness" in the philosophy of teacher training. The findings of the research indicate that the teacher philosophically has no way to prove whether his student has a mind or not, but there is a strong intuition in us that other human beings, including students, have a mind like us. Therefore, the teacher must empathize with the student from an emotional point of view and put himself in his place. It is with such an assumption and attitude that the way is provided not for mere education, but for human education. Undoubtedly, such an attitude has very important results in the curriculum, teaching method, evaluation method, etc., which is needless to mention for those familiar with educational schools. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 187 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 88 |