
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,850 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,202 |
واکاوی ادارک معلمان دوره ابتدایی از تربیت تمام ساحتی؛ موانع و راهکارها | ||
تجارب معلمی | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، مهر 1403، صفحه 52-74 اصل مقاله (1.73 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/istt.2024.16714.1081 | ||
نویسندگان | ||
محسن کردلو* 1؛ امیر مرادی2؛ زینب اسماعیلی3 | ||
1استادیار دانشگاه فرهنگیان | ||
2استادیار گروه آموزش علومتربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
3فوق لیسانس آموزش و پرورش تطبیقی، دانشگاه علامه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر واکاوی ادارک معلمان دوره ابتدایی از تربیت تمام ساحتی؛ موانع و راهکارهای اجرای آن در مدارس ابتدایی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت کیفی بود که با روش پدیدارشناسی انجام یافت. به منظور گردآوری دادهها با 10 نفر از معلمان دوره ابتدایی که با روش نمونهگیری گلولهبرقی و به شکل هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق صورت گرفت. جهت تعیین حجم نمونه از اشباع نظری دادهها استفاده شد، لذا در هفتمین مصاحبه اشباع دادهها حاصل شد اما مصاحبه تا دهمین نفر ادامه یافت. یافتههای پژوهش نشان داد تربیت تمام ساحتی از دیدگاه معلمان با موانعی چون کمبود امکانات، فضا و وقت (سخت افزای و نرم افزاری)، تراکم بالای دانش آموزان، حجم بالای کتاب درسی و برنامه و طرح های متعدد در مقطع ابتدایی، محدودیت توانایی معلمان و کیفیت کم برخی از دوره ها ضمن خدمت معلمان، جداسازی ساحت ها و توجه کمتر به همپوشانی ساحتها روبرو است. در ارتباط با راهکارهای برطرف نمودن موانع، شرکت کنندهگان به تغییر نگرش دست اندرکاران، مدیران، معاونین، معلمان و والدین نسبت به تربیت یکپارچه، طراحی فضا و تدارک امکانات برای تربیت تمام ساحتی دانشآموازن، کاهش و تغییر محتوای کتاب های درسی مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش و تربیت چند ساحتی، کاستن از طرحها و برنامههای مقطع ابتدایی و توجه ویژه به تربیت تمام ساحتی، تالیف کتب، مقاله، فیلم و پوستر برای تربیت تمام ساحتی دانشآموزان، و گنجاندن دورههای تربیت تمام ساحتی برای دانشآموزان اشاره نمودند. | ||
کلیدواژهها | ||
نمودشناسی تفسیری؛ موانع و راهکارها؛ تربیت تمام ساحتی؛ کیفیت بخشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the perceptions of primary school teachers about integrated education; Obstacles and strategies | ||
نویسندگان [English] | ||
mohsen kordloo1؛ amir moradi2؛ zeinab esmaili3 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
3Master's Degree in Comparative Education, Allameh University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of research is to Analyzing the perceptions of primary school teachers about integrated education education; Obstacles and strategies for its implementation in primary schools. The current research was applied in terms of purpose and qualitative in nature, which was carried out by phenomenological method. In order to collect data interview was semi-structured and in-depth with 10 primary school teachers who were selected by bullet sampling method and purposefully. But the interview continued until the tenth person, in order to determine the sample size, the theoretical data saturation was used, so data saturation was achieved in the seventh interview. The findings of the research showed that Obstacles to the full-scale education of teachers are the obstacles of lack of facilities, space and time (hardware and software), high density of students, high volume of textbooks and numerous programs and plans in elementary school, limited ability of teachers and low quality of some courses. the separation of fields and less attention to the overlap of fields, the limitation of scientific and educational resources in schools, the specialization and specialization of parents, the poverty of educational institutions and all-round education centers in education and society, reducing and changing the content of books A lesson based on the transformational documents of education and multi-faceted education, reducing and programs of the primary level and paying special attention to all-dimensional education, writing books, They pointed out the centers and research institutes of student education and education and the inclusion of all-round education courses for students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Interpretive phenomenology, Obstacles and solutions, Integrated education, Part quality | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 136 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 141 |