
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,203 |
اثربخشی آموزش با استفاده از نقشه مفهومی بر اضطراب امتحان و انگیزش تحصیلی دانش آموزان در درس زیست شناسی | ||
تجارب معلمی | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، مهر 1403، صفحه 75-91 اصل مقاله (1.54 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/istt.2024.17016.1090 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی شاه مرادی* 1؛ الهه رنجبر مطلوب2 | ||
12 گروه علوم تربیتی، دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی، همدان، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان | ||
چکیده | ||
پیشنیه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش با استفاده از نقشه مفهومی بر انگیزش تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان در درس زیستشناسی انجام گرفت. روشها: روش این پژوهش نیمهآزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه یازدهم متوسطه شهر همدان در سال 1400 بود. نمونه آماری متشکل از 53 نفر از دانشآموزان پسر پایه یازدهم میباشد که از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. کلاسهای درسی از قبل تشکیل شده به عنوان 1 گروه آزمایشی شامل 26نفر و 1 گروه کنترل شامل 27نفر انتخاب شدند و از هر دو گروه پیش آزمون به عمل امد. در 12 جلسه 45 دقیقه ای گروه آزمایش با استفاده از روش نقشه مفهومی و گروه گواه به روش سنتی آموزش دیدند. برای جمع آوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه های استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر و پرسشنامه اضطراب امتحان TAI ابوالقاسمی و همکاران استفاده شد. یافته ها: داده های بدست آمده با استفاده از روشهای آماری تحلیل کواریانس بررسی شد. آزمونها توسط نرم افزار SPSS ورژن 24 محاسبه شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش با استفاده از نقشه مفهومی اثر بخشی لازم را بر انگیزش تحصیلی و اضطراب امتحان دارد به طوری که انگیزش تحصیلی بالا رفته و اضطراب کاهش یافته است . نتیجه گیری: در نتیجه می توان گفت استفاده از نقشه مفهومی در تدریس میتواند موجب بهبود وضعیت انگیزش تحصیلی شده و از سوی دیگر اضطراب امتحان یادگیرندگان را کاهش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
نقشه مفهومی؛ اضطراب امتحان؛ انگیزش؛ درس زیست شناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of teaching using concept map on exam anxiety and academic motivation of students in biology course | ||
نویسندگان [English] | ||
Morteza Shahmoradi1؛ Elaheh ranjbar2 | ||
1Department of Education, Sayyed Jamaleddin Asadabadi University, Hamadan, Iran. | ||
2Master's degree in educational psychology, Islamic Azad University, Hamedan branch | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of conceptual map on the motivation and academic progress and exam anxiety of 11th grade male students in the biology course. The method of this research is descriptive and semi-experimental. The statistical population includes all male students of the 11th grade of Hamadan secondary school in 1400. The statistical sample consists of 53 male students of the 11th grade who were selected through available sampling. The classrooms were pre-formed as 1 experimental group including 26 people and 1 control group including 27 people. were chosen. To collect the required data, Harter's 1981 standard academic motivation questionnaires and the TAI test anxiety questionnaire of Abolghasemi et al. CVA or content validity was used and Cronbach's alpha coefficient was used to calculate its reliability. In the following, the obtained data were analyzed using statistical methods of covariance analysis. The tests were calculated and analyzed by SPSS software version 24. The results showed that the conceptual map has the necessary effect on academic motivation and exam anxiety and academic progress. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
concept map, exam anxiety, motivation, biology course | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 172 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 124 |