
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,850 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,202 |
بررسی بهبود درک و فهم مبحث سطح و حجم ریاضی هفتم بر اساس کاربرد فناوری در تدریس | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 3، شماره 2، دی 1402، صفحه 81-97 اصل مقاله (787.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2024.16969.1089 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا محمدی* 1؛ ذکیا عباسی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
2دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده علوم انسانی، گروه برنامه ریزی درسی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: از ریاضیات در زندگی روزانه جهت حل مشکلات و در فعالیتهای مختلف انسانی استفاده میگردد و مهارتهای هندسی نیز به عنوان مهارتهای اصلی ریاضیات شناسایی شدهاند. مطابق شواهد موجود، دانش آموزان در درک و فهم مباحث مرتبط با سطح و حجم ضعف دارند؛ لذا پژوهش حاضر با هدف بهبود درک و فهم مبحث سطح و حجم، در سال تحصیلی 1403-1402 صورت گرفته است. روشها: روش این تحقیق، کیفی و از نوع اقدامپژوهی (پژوهش در عمل) میباشد. جامعه آماری پژوهش، تمام دانش آموزان کلاس هفتم شهید کاظمی دبیرستان خاتمالانبیاء (ص) شهرستان خمین بوده است و کل جامعه آماری که 31 نفر بودهاند به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. یافتهها: دادههای پژوهش با استفاده از مشاهده، مصاحبه، ارزشیابی تشخیصی و پایانی گردآوری گردید؛ سپس محقق با استفاده از پیشینهی نظری و عملی موجود، استفاده از فناوری در تدریس را به عنوان راهکار مناسب جهت دستیابی به هدف مد نظر انتخاب و آن را عملیاتی ساخت. سرانجام، داده های حاصل از پژوهش به روش تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار spss 24 تحلیل شدند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد بهرهگیری از فناوری در تدریس فصل 6 ریاضی هفتم منجر به بهبود درک و فهم مباحث مرتبط با سطح و حجم و افزایش علاقهمندی دانشآموزان گردیده است. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the improvement of the understanding of the 7th level and volume of mathematics based on the use of technology in teaching | ||
نویسندگان [English] | ||
AliReza Mohammadi1؛ Zakiya Abbasi2 | ||
1Master's student in Curriculum Planning, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
2Department of Curriculum Planning, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, I. R. Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Mathematics is utilized in daily life to solve problems and in various human activities. Geometric skills are identified as the main skills of mathematics. Evidence suggests that students struggle with understanding topics related to level and volume. Therefore, in the academic year of 2023-2024, a research study was conducted to improve the understanding of the topic of surface and volume .Methods: The research method employed is qualitative and action research. The statistical population of the study comprised all 7th-grade students of Shahid Kazemi High School of Khatam Al-Anbiya (pbuh) in Khomein City. The entire statistical population, which consisted of 31 people, was selected as a sample. Findings: Research data was collected using observation, interviews, diagnostic tools, and final evaluations. Utilizing the available theoretical and practical background, the researcher selected technology in teaching as a suitable solution to achieve the intended goal and implemented it. Conclusion: The research results indicated that the use of technology in teaching the 6th chapter of 7th-grade mathematics led to an improvement in students' understanding of topics related to level and volume, as well as an increase in students' interest. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 258 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 169 |