
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,848 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,202 |
«بررسی و تحلیل اندیشههای تجربهمندِ عرفانی عطار با تکیه بر درس «سی مرغ و سیمرغ» در فارسی دوازدهم» | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 5، شماره 2، شهریور 1403، صفحه 41-55 اصل مقاله (749.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2024.15920.1144 | ||
نویسنده | ||
ابراهیم محمدی* | ||
آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف پژوهش: یکی از باورهای بشر در همۀ ادیان آسمانی و آیینی و بویژه دین اسلام تأکید بر اعتقاد عرفانی است. باورهای عرفانی از قرون ابتدایی اسلام در میان گروهی از مسلمانان رواج پیدا کرده است. وادیهایی که تعدادشان از نگاه عطار به هفت عدد میرسد. دانستن، شناختن و پیمودن این مراحل برای هر سالک در مسیر عرفان بایسته است. از اینرو، معرفیِ کاملتر وادیهای عرفانی عطار که در کتاب درسی سال دوازدهم آمده است، برای آشنایی بیشتر نسل جوان با این مفاهیم، لازم و ضروری است. یافتهها: معرفی کامل مراحل عرفانی از دیدگاه مثنویهای (منطقالطیر، اسرارنامه، الهینامه و مصیبتنامه) عطار با نمونه شواهدی از اشعار و تفسیرهای اجمالی در هر مرحله بهثبت رسیده است. در اثنای پژوهش، نقطهنظراتی از محققان این حوزه برای تکمیل تعریف وادیها بهنگارش درآمده است. با توجه به اهمّیّت عطار به عنوان الگو در سرزمین عرفان، در کتاب فارسی دوازدهم، درس چهاردهم، «سی مرغ و سیمرغ» به تشریح اندیشههای عرفانی و وادیهای (طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت و فنا) به صورت توصیفی- تحلیلی میپردازد. نتیجهگیری: در معرفی وادیها و تشریح آشکارتر آنها به این باور دست یافته شد که ساختار همۀ مثنویهای عطار بر پایۀ همین هفت مرحله است که سالک برای رسیدن به معشوق ناچار است تا از این مراحل بگذرد. شناخت و آگاهی بیشتر مخاطبان به این منازل، مسیر پیمودن سالکان را هموارتر خواهد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اندیشههای عرفانی؛ مثنویهای عطار؛ وادیهای عرفانی؛ مراحل سلوک؛ مقامات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
"Examination and analysis of Attar's experienced mystical thoughts based on the lesson of "Three Chickens and Simorgh" in Farsi 12" | ||
نویسندگان [English] | ||
Ebrahim Mohammadi | ||
education | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: One of the beliefs of humankind in all divine and spiritual religions, particularly Islam, is the emphasis on mystical belief. Mystical beliefs have been prevalent among a group of Muslims since the early centuries of Islam. Therefore, a more comprehensive introduction to Attar's mystical valleys is included in the twelfth-grade textbook. This is necessary and essential for the younger generation to become more familiar with these concepts. Given the importance of Attar as a model in the land of mysticism, in the twelfth-grade Persian textbook, lesson fourteen, «Phoenix and the Thirty Birds» explains the mystical ideas and valleys in a descriptive-analytical manner. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mystical thoughts, Attar's Masnavis, mystic valleys, stages of conduct, authorities | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 79 |