
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 468 |
تعداد مقالات | 3,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,247,077 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,428,361 |
طراحی آموزشی بازی وارسازی شده مبتنی بر داربست عاطفی و تاثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پنجم ابتدایی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 12، آذر 1403، صفحه 17-1 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2024.16802.1348 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه جعفرخانی* 1؛ مجتبی رضایی راد2؛ دریا مغیثی3 | ||
1استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، طراحی آموزشی بازیوارسازیشده، مبتنی بر داربست عاطفی و بررسی تأثیر آن، بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی در درس مطالعات اجتماعی بود. روش: جهت دستیابی به هدف پژوهش از روش شبهآزمایش با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل صورت گرفت؛ در بخش اول پژوهش با جستجو در پایگاههای معتبر ، راهبردهای ترکیبی مناسب برای داربستسازی عاطفی مبتنی بر بازیوارسازی بر اساس الگو انتخابشده، و از طریق تحلیل محتوا ،مضامین فراگیر به دست آمد و فعالیتهای مناسب بر اساس آنها طراحی شد. در بخش دوم جامعۀ آماری دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سال 1403-1402 بود. بر اساس نمونهگیری در دسترس، 70 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب و پس از غربالگری اولیه، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (36-34 نفره) قرار گرفتند و طراحی آموزشی انجامشده برای گروه آزمایش طی 9 جلسه اجرا شد؛ درحالیکه گروه کنترل همان اهداف را با روش معمول، آموزش دید. یافته ها: در پاسخ به سؤال پژوهش، جدولی مبنی بر نحوۀ طراحی آموزشی، راهبردهای ترکیبی برای طراحی فعالیتها تعداد 10 مؤلفه با تحلیل مضمون به دست آمد. در پاسخ به فرضیه پژوهش، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار استنباطی، از نوع تحلیل کواریانس با رعایت پیشفرضها در سطح معناداری 05/0=α، انجام شد. نتیجه گیری: یافتههای پژوهش نشان داد که تفاوت نمرات بین پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل، معنادار است و طراحی آموزشی بازیوارسازیشده مبتنی بر داربستسازی عاطفی، بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پنجم ابتدایی در درس مطالعات اجتماعی، تأثیر مثبت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
. بازیوارسازی؛ . پنجم ابتدایی؛ . داربستسازی عاطفی؛ . طراحی آموزشی؛ . عملکرد تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Gamified Instructional Design based on Emotional Scaffolding and Its Effect on the Academic performance of Students | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh Jafarkhani1؛ mojtaba rezaei rad2؛ darya moghisi3 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Technology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Technology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran | ||
3PhD students of Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran Official teacher of the Ministry of Education | ||
چکیده [English] | ||
.Background and Objectives: The current research was conducted with the aim of educational design based on gamification for emotional scaffolding and determining its effect on the academic performance of fifth grade students in social studies. Methods: To achieve the goal of the research, the study was conducted using a quasi-experimental method with a pre-test-post-test design with a control group. First, by searching reliable databases and screening the results according to keywords until 2024, appropriate strategies of emotional scaffolding based on gamification to improve academic performance according to the academic motivation component following the selected model for gamification were obtained using qualitative method and appropriate activities was designed accordingly. The statistical community in this research was fifth-grade female students from Tehran in 2023-2024, based on the available sampling, from which 70 were selected. They were randlomly divided into two experimental and control groups (36-34 people). The new method was conducted for the experimental group during 9 sessions while the comparison group was taught with the same goals using common teaching method. The research tool was the performance test of the lesson of social studies. Findings: Data analysis using the inferential statistics method by covariance analysis tests. Conclusion:. The findings of the research showed that the difference between the post-test scores in the experimental and comparison groups is significant and the educational design based on gamification in order to build emotional scaffolding has a positive effect (41%) on the academic performance of the students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic performancd, .Educational Design, . Emotional Scaffolding, .Fifth Grade Students, .Gamification, . Social Studies | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 607 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 659 |