
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,151 |
نقش میانجیگری انگیزش تحصیلی در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشآموزان بر اساس خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 12، آذر 1403، صفحه 33-18 اصل مقاله (1.55 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2024.16396.1300 | ||
نویسنده | ||
صغری استوار* | ||
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان ، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجیگری انگیزش تحصیلی، در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشآموزان، براساس خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان پایه ششم ابتدایی است. روش ها: شرکتکنندگان شامل 322 نفر (164 پسر، 158 دختر) از دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی نواحی چهارگانه شهر شیراز هستند که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی پاتریک، هیکس و ریان (1997)، پرسشنامه خوشبینی تحصیلی اسچنن- موران و همکاران (2013)، پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (2011) و مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر (1981) را تکمیل کردند. جهت آزمون فرضیههای پژوهش، از شیوه تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که متغیر خودکارآمدی تحصیلی و خوشبینی تحصیلی، اثر مستقیم معنیداری بر درگیری تحصیلی دارد. علاوه بر این، انگیزش تحصیلی، در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و خوشبینی تحصیلی با درگیری تحصیلی، نقش واسطهای دارد. نتیجهگیری: بهطور کلی نتایج پژوهش حاضر، نقش میانجی انگیزش تحصیلی، در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و خوشبینی تحصیلی با درگیری تحصیلی را مورد تأیید قرار داد که تلویحات نظری و کاربردی یافتهها به بحث گذاشته شد. به لحاظ نظری، این پژوهش را میتوان گامی در جهت گسترش دانش موجود، درخصوص درگیری تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن دانست. با استفاده از شیوهنامههای آموزشی مناسب و مدون در زمینه خوشبینی و خودکارآمدی تحصیلی، به ارتقای انگیزش و درگیری تحصیلی دانشآموزان کمک بیشتری صورت خواهدگرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
. انگیزش تحصیلی؛ . خودکارآمدی تحصیلی؛ . خوشبینی تحصیلی؛ . درگیری تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mediating the Role of Academic Motivation in Predicting Students' Academic Engagement Based on their Academic Self-Efficacy and Optimism | ||
نویسندگان [English] | ||
Soghra ostovar | ||
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Farhangian University, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objective: The purpose of this study was to investigate the mediating role of academic motivation in predicting students' academic engagement based on self-efficacy and academic optimism in sixth grade students of elementary school. Methods: The participants included 322 people (164 boys and 158 girls) from the sixth grade students of the four primary districts of Shiraz, who were selected based on the random cluster sampling method and the academic self-efficacy scale of Patrick, Hicks and Ryan, (1997), Schennen-Moran et al.'s academic optimism questionnaire (2013), Rio and Tseng's academic engagement questionnaire (2011) and Harter's academic motivation scale (1981) were completed. Path analysis method was used to test the research hypotheses. Findings: The results of the research showed that the variables of academic self-efficacy and academic optimism have a significant direct effect on academic engagement. In addition, academic motivation plays a mediating role in the relationship between academic self-efficacy and academic optimism with academic engagement. Conclusion: In general, the results of the present study confirmed the mediating role of academic motivation in the relationship between academic self-efficacy and academic optimism concerning academic involvement, and the theoretical and practical implications of thesefindings were discussed. From a theoretical perspective, this research represents a step toward expanding the existing knowledge regarding academic conflict and the factors that influence it. By implementing well-structured and written educational protocols focused on academic optimism and self-efficacy, more help should be given to promote the motivation and academic engagement of students.. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic self-efficacy, Academic optimism, Academic engagement, Academic motivation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 472 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 502 |