
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,204 |
تأثیر یادگیری و آزمون عملکردی اوریگامیمحور بر خلاقیت و خودارجمندی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری دوره ابتدایی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 12، آذر 1403، صفحه 48-34 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2024.16578.1324 | ||
نویسندگان | ||
حسین حاجتی کاجی* 1؛ شیما منوجهری2؛ محبوبه عارفی3 | ||
11. کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
22. کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
33. دکتری مطالعات برنامه درسی، استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پ پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یادگیری و آزمون عملکردی اریگامیمحور، بر خلاقیت و خودارجمندی دانشآموزان دوره ابتدایی دارای اختلال یادگیری شهرستان اردل است. روشها: این پژوهش یک مطالعه نیمهآزمایشی شامل دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون و در دو گروه آزمایش و گواه است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر پایه ششم دوره ابتدایی دارای اختلال یادگیری شهرستان اردل است که نمونهای به اندازه 30 نفر از داوطلبان واجد شرایط به روش نمونهگیری هدفمند، بدون جایگذاری و در دو گروه آزمایش و گواه با درنظرگرفتن شرایط همگنی براساس ویژگیهای جمعیتشناختی آنها انتخاب گردیده است. از پرسشنامه تورنس فرم ب و پرسشنامه عزت نفس اسمیت بهعنوان ابزارهای پژوهش استفاده شد. روایی محتوایی هر دو پرسشنامه به تأیید 10 نفر از متخصصان روانسنجی و اساتید روانشناسی رسیده است. برای سنجش پایایی از روش آلفای کرونباخ (با استفاده از نرمافزارSPSS) استفاده گردید که پایایی پرسشنامه تورنس فرم ب برابربا 69/0 و پایایی پرسشنامه عزت نفس کوپر91/0 به دست آمد. فرض مدل تحلیل کوواریانس با حداکثر سطح معنیداری 05/0 و با نرمافزار SPSS انجامشده است. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشانمیدهد تأثیرات یادگیری اوریگامیمحور میزان خلاقیت (011/0P=) و خودارجمندی (0001/ 0P=) بهطور معنادار افزایشیافته است. نتیجهگیری: آموزش اوریگامی و یادگیری آن در بین دانشآموزان پسر دوره ابتدایی دارای اختلال یادگیری میتواند بر روی خلاقیت و خودارجمندی تأثیر گذاشته و موجب افزایش توجه و تمرکز دانشآموزان در پاسخگویی به سؤالات آزمونهای توجه، تمرکز و افزایش عملکرد آنان شود. | ||
کلیدواژهها | ||
.آزمون عملکردی اوریگامی؛ .خلاقیت؛ .خودارجمندی؛ .دانشآموزان دارای اختلال یادگیری. .یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Origami-Based Learning and Functional Test on Creativity and Self-Esteem of Students with Learning Disabilities in Elementary School | ||
نویسندگان [English] | ||
hossein hajati1؛ Shima Manochehri2؛ Mahbouba Arefi3 | ||
1Allameh Tabatabai Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tehran | ||
3Associate Professor of Curriculum Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and objectives: The purpose of this study was to study the effect of origami-based learning and functional test on the creativity and self-esteem of elementary school students with learning disabilities in Ardel city. Methods: This research is a semi-experimental study including two stages of pre-test and post-test and in two experimental and control groups. The statistical population includes sixth grade male students with learning disabilities in Ardel city, a sample of 30 qualified volunteers was selected by purposive sampling without placement and in two experimental and control groups, taking into account the conditions of homogeneity based on their demographic characteristics. Is. Torrance form B questionnaire and Smith self-esteem questionnaire were used as research tools. The content validity of both questionnaires has been confirmed by 10 psychometric experts and psychology professors. Cronbach's alpha method (using SPSS software) was used to measure the reliability, and the reliability of the Torrance Form B questionnaire was 0.69 and the reliability of the Cooper self-esteem questionnaire was 0.91. The assumption of the covariance analysis model with the maximum significance level of 0.05 was done with SPSS software. Findings: The results of the analysis of covariance show that the effects of learning origami on creativity (P=0.011) and self-esteem (P=0.0001) have increased significantly. Conclusion: Origami training and its learning among elementary school boys with learning disabilities can affect creativity and self-esteem and increase students' attention and concentration in answering the questions of attention and concentration tests and increase their performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
. Creativity, . Efficacy, . Origami functional test, .Origami, . Students with learning disabilities, . Self-esteem | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 349 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 298 |