
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,968 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,232 |
طراحی الگوی کارایی متاورس در پرورش دانشآموزان پژوهنده | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 12، آذر 1403، صفحه 70-49 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2024.16689.1339 | ||
نویسنده | ||
فرشیده فتحی هفشجانی* | ||
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: متاورس یک فناوری نوظهور و یک موضوع تحقیقاتی ناشناخته در بخش پژوهش است؛ از اینرو، هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی کارکرد متاورس در پرورش دانش آموزان پژوهنده است.روش ها: پژوهش بر اساس نوع هدف، کاربردی و رویکرد پژوهشی آن از نوع سنتزپژوهی است. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل اسناد و مدارک جستجوشده در پایگاههای معتبر لاتین و فارسی، وب آو ساینس، اسکوپوس، ای.سی. ام، امرالد، آیتریپلئی، ساینس دایرکت، اشپرینگر، تیلور و فرانسیس، کتابخانه آنلاین وایلی و پایگاههای داخلی مانند پایگاه استنادی جهان اسلام، مگیران، نورمگز، سیویلیکا، سیستم شبکه دانش باراکات، گنج و ایرانداک است. از 100 منبع دریافتی، با استفاده از نمونهگیری معیاری (تمامی اسناد تا 13 ژوئن 2024)، 27 نمونه انتخاب شد که در نهایت 21 مورد به اشباع نظری مؤلفهها منجر شد. برای گردآوری دادهها، از روش تحقیق کتابخانهای و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از تحلیل مضمون استفاده شد. در انتها، برای اعتبارسنجی مدل پیشنهادی، پرسشنامهای به 6 متخصص با نمونهگیری هدفمند ارسال شد که پس از بررسی، مدل مورد تأیید قرار گرفت.یافته ها: برای طراحی الگو 6 مؤلفۀ اصلی شامل: فراهم سازی محیط یادگیری پیشرفته ، انطباق با نیازهای فردی یادگیرندگان ، دسترسی گسترده به دادههای واقعی ،انتخاب منابع آموزشی مؤثر، دسترسی آسان به منابع و فرصتهای یادگیری، ارتقای دانش و نگرش پژوهشی ، بهینه سازی و سنجش فرایند آموزشی و تقویت انگیزه و مشارکت فعال دانشآموزان حاصل شد.نتایج: کارکردهای بهدستآمده نشان داد که متاورس میتواند ابزاری قدرتمند برای توسعۀ مهارتهای پژوهشی دانشآموزان، از طریق ایجاد محیطهای یادگیری نوآورانه باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
.پرورش؛ . دانشآموز پژوهنده؛ .طراحی کارایی؛ . متاورس؛ .محیط یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing the Efficiency Model of Metaverse in Researcher Students' Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Farshideh Fathi Hafshejani | ||
Department of Educational Sciences, Farhangian University , P.O.Box 14665-889, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: As a newly emerged technology, metaverse is still an unknown research topic. This study thus aims to design the efficiency model of metaverse in researcher students' education. Methods: This applied research was conducted using a research synthesis method. The research population consists of documents retrieved by searching authentic Latin and Persian databases (Web of Science، Scopus، ACM، Emerald، Google Scholar، IEEE، ScienceDirect، Springer، Taylor and Francis، Wiley Online Library، ISC، Magiran، Noor Mags، Barakat Knowledge Network،Iranian Scientific Information Database، IranDoc)(all documents in the area of education published until June 13, 2024). Out of 100 resources, 27 were selected using a criterion sampling method. Theoretical saturation of components was reached in the 21st sample. In order to gather data, the library research method was used. The collected data were then analyzed using the thematic analysis method. Finally, the proposed model validation was done by sending a questionnaire to six experts, who were selected via a purposive sampling method, and the model was approved. Findings: To design a model incorporating six principal components, we focused on the following elements: the provision of an advanced learning environment, adaptation to the individual needs of learners, broad access to real, promotion of knowledge and a research oriented minset, optimization and measurement of the educational process and enhancing students motivation and active participation Conclusion: The results indicated that the metaverse can serve as a powerful tool for developing. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
. Efficiency design, . Education, . Learning environment, . Metaverse, . Research student | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 451 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 286 |