
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 464 |
تعداد مقالات | 3,575 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,198,140 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,396,913 |
ارتباط میان هوش زبانی معلمان زبان و ادبیات فارسی شهر قروه با میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 5، شماره 2، شهریور 1403، صفحه 73-86 اصل مقاله (925.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2024.16462.1150 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا پاشایی* 1؛ زهرا عبدالملکی2 | ||
1گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف از انجام این تحقیق تبیین رابطه بین هوش زبانی معلمان درس زبان و ادبیات فارسی شهر قروه با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه است. جمعیت پژوهش شامل کلیه معلمان درس زبان و ادبیات فارسی دوره دوم متوسطه شهر قروه است و ازآنجاکه حجم جامعه پژوهش حدود 100 نفر است، کل جامعه بهعنوان نمونه انتخاب شد. از این معلمها، به روش نمونهگیری سرشماری هر 100 نفر از معلمان ادبیاتی که در سال تحصیلی 1401-1402 در دوره متوسطه شه قروه مشغول به تدریس هستند، انتخاب شدند. همچنین دانشآموزان حاضر در کلاسها نیز بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. روشها: روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود، بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون استفاده شد. یافتهها و نتایج: نتایج نشان داد که وضعیت هوش زبانی معلمان زبان و ادبیات فارسی شهر قروه در حد مطلوبی قرار دارد و تفاوت معناداری بین هوش زبانی معلمان خانم و آقا وجود ندارد. میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان این شهرستان در درس زبان و ادبیات فارسی در حد مطلوبی است و بین وضعیت پیشرفت تحصیلی درس ادبیات فارسی دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنادار است. پیشرفت دانشآموزان دختر در درس ادبیات فارسی، بهتر از دانشآموزان پسر و بین هوش زبانی معلمان ادبیات فارسی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس ادبیات فارسی رابطه معنادار مثبت وجود دارد. باتوجهبه هوش زبانی معلمان، میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در ادبیات فارسی را میتوان پیشبینی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش زبانی؛ معلمان؛ پیشرفت تحصیلی؛ دانشآموزان؛ دوره متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between the linguistic intelligence of Persian language and literature teachers and the level of academic achievement of second year high school students in Ghorve city | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad reza pashaei1؛ zahra abdolmaleki2 | ||
1Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Master's student in Persian language and literature education, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of conducting this research is to open a new door for all teachers, especially teachers and instructors of teaching literature books. The research population includes all teachers of the second year of high school in Ghorve city, and since the size of the research population is about 100 people, we should select almost the entire community as a sample, as well as all the students who are studying in this course. The method of the present research was applied in terms of purpose and descriptive in terms of correlation type, in order to analyze the data SPSS software and statistical tests of Pearson correlation coefficient and regression test were used. The results showed that the situation of verbal intelligence of Persian literature teachers in Ghorve city is at the optimal level and there is no significant difference between the verbal intelligence of male and female teachers. The level of academic progress of secondary school students in Ghorve city in the Persian literature course is at an optimal level, and there is a significant difference between the academic progress status of the Persian literature course of male and female students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Verbal Intelligence, Teachers, Academic Achievement, Students, Secondary School | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 80 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 133 |