
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,961 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,229 |
تحلیل محتوا کتاب فارسی سوم ابتدایی برحسب میزان توجه به مؤلفههای سرمایه فرهنگی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 3، آبان 1403 اصل مقاله (504.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2024.12338.1085 | ||
نویسنده | ||
فاطمه زارعان آدرمنابادی* | ||
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه زهرا، اصفهان | ||
چکیده | ||
هــدف ایــن مطالعه، تحلیل محتوا کتاب فارسی مقطع سوم ابتدایی ، برحســب میزان توجه به مؤلفههای ســرمایه فرهنگی بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است و با توجه به ماهیت آن از روش تحقیق تحلیل محتوا اســتفاده گردید. جامعه آماری شامل کتاب های درسی پایه اول تا ششم ابتدایی بوده و برای نمونه، کتاب فارسی پایه سوم ابتدایی به صورت هدفمندانتخاب شــد . ابزار تحقیق، شامل سیاهه تحلیل محتواء آماده سرمایه فرهنگی برحسب نظریه بوردیو بود که از روایی و پایایی برخوردار بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از ســنجش فراوانی استفاده گردید. یافتهها نشان داد که در متن کتاب درسی به خرده مؤلفه های سرمایه فرهنگی کمتر از ده درصد توجه شده. به طوری که مولفه تشویق به شناخت قهرمانان دفاع از کشور با ۶ درصد از میان مولفه هاء تجسم یافته در رتبه اول قرار گرفته در کتاب درسی پاراگراف ها به مولفه های ترغیب به کسب مهارت در هنرهای دستی، نمایشی، تجسمی، القا نگرش مثبت نسبت به تحصیل دانش آموزان، اشاره به شاهکارهاءعلمی داخل و خارج از کشورو به صنایعی دستی اشاره ای نکرده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه فرهنگی؛ تحلیل محتوا؛ فارسی؛ سوم ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 56 |