
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,971 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,233 |
بررسی همآیندهای واژگانی در ترکیبهای عطفی فارسی و لزوم آموزش آنها به زبان آموزان خارجی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 3، آبان 1403 اصل مقاله (437.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2024.16534.1153 | ||
نویسنده | ||
سعید صفری* | ||
استادیار زبان فارسی، دپارتمان شرقشناسی، دانشگاه بلگراد | ||
چکیده | ||
باهمآیی واژگانی از جمله ویژگیهای جالب و قابل توجه در بیشتر زبانها است که محدودیتهایی را برای همنشینی و ترکیب واژهها فراهم میکند. یادگیری ترکیبات باهمآیند علاوه بر افزایش گنجینه لغات زبانآموز موجب تقویت توانش ارتباطی و بهبود روانی کلام میگردد. در این مقاله، پس از ارایه دیدگاههای متفاوت در این خصوص، باهمآیی در«ترکیبات عطفی» به عنوان نوعی از باهمآیی واژگانی معرفی و تشریح میشود و الگویی برای آموزش این ترکیبات با توجه به دستهبندی موضوعی، ارایه میگردد که متکی به پشتوانه نظری است. در بخش دیگر این مقاله، موضوع آموزش ترکیبات باهم آیند به فارسی آموزان غیر ایرانی مطرح شده و نتایج آزمون برای بررسی میزان درک فارسیآموزان خارجی از ترکیبات عطفی، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. از نتایج این آزمون مشخص می شود که به دلیل عدم ارایه نمونههای متعدد در متون آموزشی، درک ترکیبهای باهمآیند برای فارسیآموزان خارجی دشوار است و از این رو ضرورت توجه به ترکیبات باهمآیند در آموزش فارسی به غیرفارسی زبانان تاکید میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
باهم آیی واژگانی؛ ترکیبات عطفی؛ رویکرد واژگانی؛ آموزش؛ زبان فارسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Lexical Collocations in Persian Dvandva Compounds and the Necessity of Teaching Them to Persian Learners | ||
چکیده [English] | ||
Lexical collocation is a crucial and fascinating aspect of most languages, marked by pairs of lexical words that frequently and naturally appear together, forming consistent combinations. Learning collocations by language learners not only expands the learner’s vocabulary but also enhances communication skills and fluency. This paper aims to study various perspectives on collocations and introduces the type of “dvandva compounds” as a lexical collocation. It presents a model for teaching collocations in dvandva compounds to non-Iranian Farsi learners. Additionally, it evaluates the results of tests used to assess the comprehension of these collocations by foreign learners of Persian. The findings indicate that a lack of practice in learning contents makes it challenging for foreign learners of Persian to understand these types of collocations. This underscores the importance of including collocations in dvandva compounds in Persian learning content for non-Persian speakers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
lexical collocation, dvandva compounds, lexical approach, teaching, Persian | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 132 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 60 |