
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,960 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,229 |
بررسی نقش تعدیلی متغیرهای فردی در پیوند با بازنماییهای طرحوارهای و توانایی حل مسئلۀ ریاضی | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 7، آبان 1403، صفحه 109-132 اصل مقاله (1.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2024.17039.1116 | ||
نویسندگان | ||
مهران عزیزی محمودآباد* 1؛ سید یوسف رسولی2؛ زینب غریبی بیدستانی3؛ فاطمه رازبانیان4؛ پردیس میرزایی4 | ||
1استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665. تهران. ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665. تهران. ایران | ||
3کارشناسی آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه . دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران. | ||
4آموزگار ابتدایی | ||
چکیده | ||
حل مسئله از ارکان مهم آموزش ریاضی است و توسط شورای ملی معلمان ریاضی به عنوان هستۀ اصلی آموزش ریاضی معرفی شده است. پژوهشهای اخیر در حوزۀ آموزش ریاضی و روانشناسی نشان دادهاند که بازنماییهای ریاضی بهویژه بازنمایی طرحوارهای نقش مهمی در تسهیل فرایند حل مسئله ایفا میکند. هدف این پژوهش بررسی نقش تعدیلی متغیرهای فردی ازجمله توانمندی روانی-حرکتی، درک مطلب شنیداری، استقلال از زمینه و توانایی فضایی_دیداری در ارتباط با بازنماییهای طرحوارهای و توانایی حل مسائل (معمولی و غیرمعمولی) میباشد. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات رابطهای-همبستگی است .نمونۀ پژوهش با استفاده از نرمافزار جی-پاور برابر با 720 نفر از کلیۀ دانشآموزان پایۀ ششم مدارس شهرستان بویراحمد است که به شیوۀ نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون مقیاس شایستگی ریاضی کودکان اوترخت، آزمون نقشینۀ فلانگان، آزمون شکلهای نهفته، آزمون اجزاء فلانگان و آزمون درک مطلب خواندن کورپلاتی بودهاند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها در این پژوهش، از تحلیل زیرگروه استفاده شده است. نتایج نشان داد که توانمندی روانی-حرکتی، درک مطلب شنیداری، استقلال از زمینه و توانایی فضایی-دیداری در پیوند با بازنمایی طرحوارهای و توانایی حل مسائل غیرمعمولی ریاضی (هر کدام در برخی مؤلفهها) نقش تعدیلی دارد؛ ولی این متغیرها در عملکرد دانشآموزان در پاسخگویی به مسائل معمولی (بهجز در تعداد اندکی از مؤلفههای برخی متغیرهای خاص) تفاوتی ندارند. | ||
کلیدواژهها | ||
حل مسئله؛ بازنماییهای طرحوارهای؛ توانمندی روانی حرکتی؛ درک مطلب شنیداری؛ استقلال از زمینه؛ توانایی فضایی-دیداری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Moderating Role of Individual Variables in Relation to Schematic Representation and Mathematical Problem-Solving Ability | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehran Azizi Mahmoodabad1؛ Seyed Yousef Rasoly2؛ Zainab Gharibi Bedistani3؛ Fatemeh razbanian4؛ Pardis mirzaei4 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran Professor Assistant | ||
2Professor Assistant . Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3Bachelor's degree in teaching students with special needs. Farhangian University. Tehran. Iran. | ||
4Primary teacher | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: Problem solving is one of the major factors in teaching mathematics and has been introduced by the National Council of Mathematical Teachers (2000) as the core of math education. Recent studies in the field of mathematical education and psychology have shown that math representation, especially the schematic representation plays an important role in facilitating problem-solving process. The purpose of this study was to examine the moderating role of individual variables such as psychomotor competency, auditory comprehension, field independency and spatial-visual ability in relation to schematic representation and problem-solving Ability (usual and unusual). The current research is a relational-correlation type of research .The research sample was 720 students from all sixth grade students of Boyer-ahmad cities' schools selected by simple Cluster random sampling method using G-POWER software. The research tools were Utrecht Mathematical Competence Scale, Flanagan pattern Test, group embedded figure Test, Flanagan Component Test, and Korpilahti Listening Comprehension test. Subgroup analysis was used to analyze the data in this research. The results suggest that psychomotor competency, auditory comprehension, field independency and visual - spatial ability have moderating role in relation to schematic representation and unusual problem-solving ability in math (Each in some of the components (, but these variables have no difference on The performance of students in responding to usual questions (Except for a few of the components in the special category). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Problem-Solving, schematic Representation, Psychomotor Competency, Auditory Comprehension, Field Independency, visual- spatial ability | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 167 |