
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,868 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,208 |
بررسی میزان توجه به شاخصهای تربیت اخلاقی در کتب نگارش فارسی دوره ابتدایی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 3، آبان 1403 اصل مقاله (535.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2024.17094.1158 | ||
نویسندگان | ||
امین گلشن* 1؛ نیما صادقزاده بلیل2؛ محسن نوبخت3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزشی مطالعات برنامه ریزی درسی، رشته تحقیقات آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: یکی از مسائل حائز اهمیت در حوزه ی آموزشوپرورش، تربیت اخلاقی است. هدف این پژوهش، بررسی میزان توجه به شاخصهای تربیت اخلاقی در کتابهای نگارش فارسی دوره اول ابتدایی بود. روشها:در این مطالعه از روشهای تحلیل محتوا و «آنتروپی شانون» برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. باتوجه به ماهیت موضوع، محتوای کتابهای نگارش فارسی دوره اول ابتدایی به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت اعتباربخشی به دقت و صحت دادهها، از روش خودبازبینی محقق استفاده شد؛ همچنین با بررسی یافتههای پژوهش توسط اساتید علوم تربیتی، اعتبار یافتههای نهایی تایید شد. یافتهها:یافتهها نشان داد که، در کتاب نگارش فارسی اول ابتدایی، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه ی دینداری (521/0) و کمترین آنها مربوط به مولفههای همدلی و تفکر و تعقل (0) است.در کتاب نگارش فارسی دوم ابتدایی، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه ی عادات خوب (445/0) و کمترین آنها مربوط به مولفههای همدلی و تفکر و تعقل (0) است. در کتاب نگارش فارسی سوم ابتدایی، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه ی عادات خوب (433/0) و کمترین آنها مربوط به مولفهی تفکر و تعقل (0) است. نتیجهگیری:باتوجه به یافتههای پژوهش؛ در محتوای این کتابها، به برخی از مولفههای تربیت اخلاقی کمتر توجه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آنتروپی شانون؛ تربیت اخلاقی؛ دوره ی ابتدایی؛ کتاب نگارش فارسی؛ تحلیل محتوا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the level of attention paid to the indicators of moral education in the Persian writing books of the elementary school | ||
نویسندگان [English] | ||
Amin Golshan1؛ Nima Sadeghzadeh belil2؛ mohsen nobakht3 | ||
1Masters student, Curriculum Studies Department, Educational Research Major, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
2PhD student in Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives:One of the important issues in the field of education is moral education.The purpose of this research was to investigate the level of attention paid to the indicators of moral education in Persian writing books of the first grade of elementary school.Methods: In this study,content analysis and"Shannon entropy"methods were used for data analysis.According to the nature of the subject,all Persian writing books of the first year of elementary school were selected as samples.by examining the research findings by educational science professors,the validity of the final findings was confirmed. Findings:The findings showed that,in the first elementary Persian writing book,the highest coefficient of importance is related to the religious component(0.521),and the lowest is related to the components of empathy,thinking, and reasoning(0).In the second elementary Persian writing book, the highest coefficient of importance is related to the component of good habits(0.445),and the lowest is related to the components of empathy, thinking, and reasoning(0).In the 3rd elementary Persian writing book, the highest importance coefficient is related to the component of good habits(0.433),and the lowest is related to the component of thinking and reasoning(0).Conclusion:according to the research findings;In the content of these books,less attention has been paid to some components of moral education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Shannon entropy, Moral education, Elementary school, Persian writing book, Content analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 250 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 64 |