
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 464 |
تعداد مقالات | 3,575 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,198,144 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,396,917 |
بررسی ساحت زیستی و بدنی در آموزش مباحث شیمی و فیزیک علوم پایه هشتم و تطابق آن با استانداردهای جهانی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 26، تیر 1404، صفحه 26-47 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2024.17326.1274 | ||
نویسندگان | ||
فیروزه علویان* 1؛ زاهده رسولی رهقی2؛ ریحانه ساکی زاده3 | ||
1گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
2دبیر زیستشناسی اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان، اصفهان، ایران | ||
3دبیر زیستشناسی اداره آموزش و پرورش شهرستان شوشتر، خوزستان، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: آموزشوپرورش، بهعنوان یکی از بخشهای توسعه کشورها، نقش مهمی در شکلدهی نسلهای آینده دارد. سند تحول بنیادین آموزشوپرورش با تأکید بر ابعاد تربیتی، دانشآموزان را برای مواجهه با چالشهای جهانی آماده میکند. ساحت زیستی و بدنی این سند بر حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی دانشآموزان تمرکز دارد. هدف این پژوهش بررسی میزان توجه محتوای آموزشی شیمی و فیزیک پایه هشتم به ابعاد زیستی و بدنی، و تطابق آن با استانداردهای جهانی است. روشها: پژوهش حاضر از نوع کیفی است و به بررسی محتوای شیمی و فیزیک کتاب علوم تجربی هشتم در مقطع متوسطه اول میپردازد. برای جمعآوری دادهها، از فرم ارزیابی مؤلفههای ساحت زیستی و بدنی استفادهشده و روش تحلیل مضمون برای شناسایی الگوهای معنادار در محتوا بهکاررفته است. دادهها با استفاده از ابزارهای بصریسازی، مانند جداول و نمودارها تحلیلشدهاند. یافتهها: از مجموع 273 واحد تحلیل در دو حوزه شیمی و فیزیک، 42 واحد (معادل 15.38%) به ابعاد زیستی و بدنی اشاره دارد. از این تعداد، 10 مورد در حیطه محیطی و 32 مورد در حیطه انسانی قرار میگیرند. همچنین، مؤلفه شناخت مواد و ابزار با 10 مورد بیشترین سهم را دارد، درحالیکه مؤلفه آگاهی از کنشها و واکنشهای موجودات کمترین سهم را به خود اختصاص داده است. نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که توجه به ابعاد زیستی و بدنی در محتوای آموزشی شیمی و فیزیک پایه هشتم کافی نیست. برای ارتقاء کیفیت آموزش، پیشنهاد میشود برنامههای آموزشی با رویکردی جامعتر طراحی شوند تا نیازهای جسمانی و زیستی دانشآموزان را بهتر پاسخگو باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شیمی؛ آموزش فیزیک؛ علوم تجربی؛ ساحت زیستی و بدنی؛ استانداردهای جهانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examination of biological and physical aspects in teaching chemistry and physics topics in eighth-grade science and their alignment with global standards | ||
نویسندگان [English] | ||
Firoozeh Alavian1؛ Zahede Rasouli Rahqi2؛ Reyhane Saki-Zadeh3 | ||
1Department of Biology Education, Farhangian University, P.O. Box 889-14665, Tehran, Iran | ||
2Education Department of Kashan County, Isfahan, Iran | ||
3Biology Teacher, Education Department of Shushtar County, Khuzestan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Education, as one of the national development sectors, plays a crucial role in shaping future generations. With an emphasis on emphasizes various educational dimensions, the Fundamental Transformation Document of Education prepare students for global challenges. The biological and physical dimension focuses on maintaining and promoting students’ physical and mental health. Methods: This research aims to examine the extent to which the educational content of the eighth-grade chemistry and physics addresses the biological and physical dimensions and its alignment with global standards. This qualitative study examines the content of the chemistry and physics sections of the eighth-grade experimental sciences textbook. The data were collected using an evaluation form for biological and physical components, and thematic analysis was employed to identify meaningful patterns in the content. Data were analyzed using visualization tools such as tables and charts. Findings: Out of 273 analytical units in chemistry and physics, 42 units (15.38%) refer to biological and physical dimensions. Out of the mentioned units, 10 units fall under environmental aspects, while 32 pertain to human aspects. Additionally, the component of recognizing materials and tools has the highest number of representations with 10 instances, whereas awareness of organism actions and reactions has the least representation. Conclusion: The study highlights inadequate attention to biological and physical aspects in eighth-grade chemistry and physics curricula. It is recommended to develop a more comprehensive curriculum to better meet students physical and biological needs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Chemistry education, Physics education, Experimental sciences, Biological and Physical dimension, Global standards | ||
مراجع | ||
اصغری لالمی، نسیم؛ امانی، وحید (1398). چالشها و فرصتهای آموزش شیمی سبز و ارتباط آن با توسعه پایدار. پژوهش در آموزش شیمی، 1(1)، 47-66. حسینی، امیرمسعود؛ امانی، وحید (1398). تحلیل محتوای کتابهای درسی شیمی دوره دوم متوسطه براساس مؤلّفه-های آموزش زیستمحیطی با استفاده از روش آنتروپی شانون. پژوهش در آموزش شیمی، 1(4)، 19-39. عظمت، جعفر (2024). نقش و اهمیت رعایت اصول ایمنی در کارهای آزمایشگاهی. پژوهش در آموزش شیمی، 5(4)، 30-42. علویان، فیروزه.؛ دهقان کلیشادی، فاطمه (1403). تحلیل ساحت علمی فناوری کتاب علوم تجربی؛ چشماندازی نو به سند تحول. پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی، 6(1)، 139-159. غلامی، اعظم؛ حیدری، رسول (1401). تحلیل محتوای کتاب زیستشناسی پایه دهم بر اساس ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. نوآوریهای آموزشی، 21(82)، 105-132. کوه دار، عاطفه (1403). تحلیل محتوای کمی و کیفی فصل سوم کتاب شیمی دهم چاپ 1402 به روش ویلیام رومی و با توجه به ساحتهای ششگانهی تعلیم و تربیت. پژوهش در آموزش شیمی، 5(4)، 19-29. لطفی، حسین؛ امامجمعه، محمدرضا؛ احمدی، غلامعلی؛ عصاره، علیرضا؛ حاتمی، جواد (1401). طراحی الگوی مفهومی برنامه درسی علوم تجربی بر مبنای نظریه کنشگر –شبکه در محیط یادگیری شبکه در دوره متوسطه اول. نوآوریهای آموزشی، 21(4)، 153-172. محمدیکمالآبادی، زهره؛ انصاریانتهرانی، آذر؛ قریشی، حمزه؛ درقایدی، سارا (1402). تربیتمعلم تمام ساحتی بر مبنای سند تحول. تحقیقات راهبردی در تعلیم و آموزشوپرورش، 10(1)،613-630. نوروزینژاد، محمد؛ طباطبایی، مینو (1397). رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی در ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین نظام آموزشوپرورش. فصلنامه بین المللی میان رشته ای، 13(5) ،35-64. Acar, M., Erdil, Y. Z., Ozcan, C. (2023). Computer-aided ergonomic analysis of primary school furniture dimensions. Ergonomics, 1-18. Akcanca, N. (2020). An alternative teaching tool in science education: Educational comics. International Online Journal of Education and Teaching, 7(4), 1550-1570. Blows, W. T. (2021). The biological basis of mental health: Routledge. Bolger, L. E., Bolger, L. A., O’Neill, C., Coughlan, E., O’Brien, W., Lacey, S.,... Bardid, F. (2021). Global levels of fundamental motor skills in children: A systematic review. Journal of sports sciences, 39(7), 717-753. Chim, H., Gijselaers, H. J., de Groot, R. H., Van Gerven, P. W., oude Egbrink, M. G., Savelberg, H. H. (2024). The effects of light physical activity on learning in adolescents: A systematic review. International Review of Sport and Exercise Psychology, 17(1), 291-318. DeBoer, G. E. (2011). The globalization of science education. Journal of Research in Science Teaching, 48(6), 567-591. Demchenko, I., Maksymchuk, B., Bilan, V., Maksymchuk, I., Kalynovska, I. (2021). Training future physical education teachers for professional activities under the conditions of inclusive education. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 12(3), 191-213. Guastello, S. J. (2023). Human factors engineering and ergonomics: A systems approach: CRC Press. Haverkamp, B. F., Wiersma, R., Vertessen, K., van Ewijk, H., Oosterlaan, J., Hartman, E. (2020). Effects of physical activity interventions on cognitive outcomes and academic performance in adolescents and young adults: A meta-analysis. Journal of sports sciences, 38(23), 2637-2660. Kane, S. A., & Gelman, B. A. (2020). Introduction to physics in modern medicine: CRC press. Mogensen, F., Breiting, S., Mayer, M. (2005). Quality criteria for ESD-schools: Guidelines to enhance the quality of education for sustainable development: Austrian Federal Ministry of Education, Science and Culture. Rizvi, D. S. (2022). Health education and global health: Practices, applications, and future research. Journal of education and health promotion, 11(1), 262. Schuermann, D., Mevissen, M. (2021). Manmade electromagnetic fields and oxidative stress—biological effects and consequences for health. International journal of molecular sciences, 22(7), 3772. Schwedler, S., Kaldewey, M. (2020). Linking the submicroscopic and symbolic level in physical chemistry: how voluntary simulation-based learning activities foster first-year university students’ conceptual understanding. Chemistry Education Research and Practice, 21(4), 1132-1147. Shams, A., Vameghi, R. (2018). Relationship between Age, Gender and Body Mass Index with Performance of Fundamental Motor Skills among Children Aged 7-10 Years. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion, 6(1), 39-52. Sutapa, P., Pratama, K. W., Rosly, M. M., Ali, S. K. S., Karakauki, M. (2021). Improving motor skills in early childhood through goal-oriented play activity. Children, 8(11), 994. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 534 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |