
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,206 |
نقش ساختارهای فرهنگی در تکوین آثار ادبی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 3، آبان 1403، صفحه 91-102 اصل مقاله (754.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2024.16510.1152 | ||
نویسندگان | ||
ارکان عبدالله محمود1؛ تیمور مالمیر* 2؛ نجم الدین رستم یونس3 | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان، دانشگاه سلیمانیه، عراق | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
3مرکز تحقیقات آموزش و مشاوره . دانشگاه چرمو. شهر چرمو. استان سلیمانیه. عراق | ||
چکیده | ||
اقوام شرقی، تمام اندیشه و تفکر و دستاوردِ خود را در نظم یا شعر گنجاندهاند و به نثر یا تبلور ادبی آن بهصورتِ داستان کمتر توجه کردهاند. فرض اصلی ما آن است که ساختار فرهنگی فردگرایی و عدم مشارکت جمعی علت اصلی این رویکرد گشته است. داستاننویسی نیازمند زمینههای فرهنگی مشارکتی است اما شعر با فردگرایی تناسب دارد. در سنت ادبی کهن، داستانهایی نیز وجود داشته است اما در این داستانها نیز مبنای اصلی فردگرایی است و این داستانها مبتنی بر اهمیت فرد نگارش یافتهاند و با شعرهای آن اعصار تفاوتی بدین لحاظ ندارند. نتیجۀ تحقیق نیز این فرض را تأیید میکند. در داستانهای شفاهی و مکتوب کهن منثور یا منظوم از یک الگوی واحد استفاده شده است؛ الگوی آشناسازی یا پاگشایی. تکرار ساختار آشناسازی در داستانهای کهن نشان میدهد داستانهای قدیم و بهتبعِ آن فرهنگ عمومی ما همواره با آغاز و پایانی مشخص و از پیش تعیینشده روبرو است بنابراین، تغییری در کلیّت داستان و سرنوشت اشخاص به وجود نمیآید آنچه هست تکرار نمونههای قبلی است اما رمان پاسخی به نیازهای اجتماعی، فرهنگی و تاریخی انسان است، رماننویس شخصیتهای داستانی را متناسب با وضعیتهای روزگار وضع میکند تا بتواند به خوانندگان خودش بصیرت تازه بدهد و آنان را متناسب با وضعیتهای دشوار برای زندگی آماده سازد یا نگاه انتقادی را در جامعه پرورش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
"فردگرایی"؛ "مشارکت جمعی"؛ "داستاننویسی"؛ "ساختار فرهنگی"؛ "شعر و شاعری"؛ "رمان" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of cultural structures in the development of literary works | ||
نویسندگان [English] | ||
Arkan Abdollah Mahmood1؛ Teymoor Malmir2؛ Najmuldeen Roostam Younes3 | ||
1Department of Persian, Faculty of Languages, University of Sulaymaniyah, Sulaymaniyah, Iraq | ||
2Department of Persian Language and Literature, Faculty of Language and Literature, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran | ||
3Center for research, education and counseling. Charmo University. Charmo city. Sulaymaniyah province. Iraq | ||
چکیده [English] | ||
Eastern nations have encapsulated all their thoughts, ideas, and achievements in poetry and have paid less attention to prose or its literary crystallization in the form of stories. Our primary assumption is that the cultural structure of individualism and lack of collective participation is the main reason for this approach. Storytelling requires cultural backgrounds of collaboration, but poetry aligns with individualism. In ancient literary tradition, there were stories, but these stories were also based on individualism and were written emphasizing the importance of the individual, not differing in this respect from the poetry of those times. The result of the research also confirms this hypothesis. In ancient oral and written stories, whether prose or verse, a single pattern has been used; the pattern of familiarization or initiation. The repetition of the familiarization structure in ancient stories indicates that our old tales, and consequently our general culture, have always faced a predetermined beginning and end; therefore, no change occurs in the overall narrative and fate of characters. What exists is a repetition of previous models. However, a novel responds to social, cultural, and historical human needs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
:" Individualism", "Collective Participation", "Storytelling", "Cultural Structure", "Poetry and Poetics", "Novel" | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 199 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 64 |