
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,204 |
امتداد مسئله فلسفی اصالت فرد و جامعه در تربیت اسلامی با تأکید بر اندیشه شهید مطهری | ||
دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت | ||
دوره 6، شماره 12، اسفند 1402، صفحه 7-31 اصل مقاله (2.6 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/qej.2024.15455.1016 | ||
نویسندگان | ||
شهرام رامشت1؛ مینا فیاضی1؛ میثم صداقت زاده* 2 | ||
1دانشجوی دکتری، علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه فرهنگ و تربیت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی دوگانه اصالت فرد و اصالت جامعه با رویکرد تربیتی در اندیشه شهید مطهری به انجام رسیده است. بدین منظور کلیه منابع و مراجع موجود در ارتباط با آراء تربیتی ایشان مورد بررسی توصیفی قرار گرفته و دادههای حاصل طبقهبندی و تحلیل شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بهطور کلی شهید مطهری منحصراً قائل به اصالت فرد و یا اصالت جامعه نبوده و ضمن اثبات اصالت فرد در عین اصالت جامعه و اصالت جامعه در عین اصالت فرد، جامعه را حقیقتی معرفی میکنند که از ترکیب افراد پدید میآید؛ بهنحوی که افراد نیز هویت مستقل خودشان را حفظ کرده و با سرمایه الهى فطرت، به ساختن امت میپردازند؛ در نتیجه شکلگیری جامعه در گرو حرکت تدریجی افراد و پیوند خوردن روحی آنان با یکدیگر خواهد بود. شکلگیری هویت و تربیت افراد و جامعه انسانی در قالب یک مدار است که در آن، ابتدا انسان با فطرتی الهی خلق میشود و به تدریج با تأثیر از عوامل طبیعی و اجتماعی بیرونی، روح و شخصیت او ساخته میشود. در ادامه نیز شخصیتهای مشترک و روح جمعی انسانی به نوبه خود در شکلگیری شخصیت افراد مؤثر خواهد بود و مجدداً اتحاد روحی این افراد با یکدیگر فرهنگ و جامعه جدیدی را رقم میزند یا همان فرهنگ و جامعه قبلی را مستحکمتر خواهد ساخت. | ||
کلیدواژهها | ||
اصالت فرد؛ اصالت جامعه؛ فطرت؛ انسان کامل؛ شهید مطهری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The extension of the philosophical issue of the originality of the individual and society in Islamic education with emphasis on the thought of martyr Motahari | ||
چکیده [English] | ||
This research aims to examine the duality of individual authenticity and community authenticity with the approach of Islamic education in the thought of Shahid Motahari. For this purpose, all available sources and references related to his educational views have been examined descriptively and the resulting data have been classified and analyzed. The findings of the research indicate that in general, Shahid Motahari did not exclusively believe in the authenticity of the individual or the authenticity of the community, and while proving the authenticity of the individual while at the same time being the authenticity of the community and the authenticity of the community while at the same time being the authenticity of the individual, he introduces the community as a reality that emerges from the combination of individuals; in such a way that individuals also maintain their independent identity and build the nation with the divine capital of nature; as a result, the formation of the community will depend on the gradual movement of individuals and their spiritual bonding with each other. The formation of identity and education of individuals and human society is in the form of a circuit in which, first, man is created with a divine nature and gradually, with the influence of external natural and social factors, his soul and personality are built. Subsequently, common personalities and the collective human spirit will in turn be effective in the formation of the personality of individuals and again, the spiritual unity of these individuals with each other will create a new culture and society or will make the previous culture and society stronger. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 248 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |