
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 475 |
تعداد مقالات | 3,696 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,339,801 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,495,955 |
بررسی مقایسهای مؤلفههای مرتبط با صنعت در محتوای کتابهای شیمی دبیرستان در دو دهه 80 و 90 | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 27، مهر 1404، صفحه 49-67 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.17303.1272 | ||
نویسندگان | ||
شریف کامیابی* 1؛ دوست محمد سمیعی1؛ زهرا حسینی2 | ||
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران. ایران | ||
2دانشجو کارشناسی ارشد آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: نگاه کاربردی به دانش شیمی در زندگی، علاوه برانگیزش دانش آموزان، میتواند از مهمترین چارچوبهای تألیف کتابهای درسی، برای رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی باشد. در این راستا، پژوهش حاضر به مقایسه میزان ارتباط محتوای کتابهای درسی شیمی دبیرستان با مؤلفههای صنعت در دو دهه 80 و 90 پرداخته است. روشها: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری این پژوهش، کتابهای شیمی دوم و سوم متوسطه و پیشدانشگاهی دهه 80 و کتابهای شیمی پایه دهم و یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه دهه 90 است. تجزیه و تحلیل داده ها با آمار توصیفی و پایایی به روش متخصصان انجام شد. یافتهها: یافته ها حاکی از آن است که مقوله ارتباط شیمی با صنعت، درکتب شیمی دهه 80 کمتر بوده است؛ درصورتیکه این ارتباط درکتب درسی شیمی دهه 90 بیشتر، مستقیمتر ارائهشده است. درکتب شیمی دهه 80، بیشترین درصد فراوانی مربوط به مؤلفه صنایع پزشکی و آزمایشگاه بوده (17/02) و کمترین درصد فراوانی مربوط به مؤلفه صنایع کاغذ و چوب (0) و صنایع تجهیزات ساختمانی (0) بوده است. درکتب شیمی دهه 90، از این موارد بیشترین درصد فراوانی متعلق به مؤلفه صنایع پزشکی و آزمایشگاه (10) و کمترین درصد فراوانی مربوط به مؤلفههای صنایع کاغذ و چوب (0.33)، صنایع تجهیزات ساختمانی، صنایع شیشه و سرامیک (0.66) است. نتیجهگیری: مقایسه و بررسی کتابهای درسی شیمی از لحاظ ارتباط محتوا با صنعت بازگوکننده توجه به محتوای کتابهای درسی از نظر اثربخشی و انتقال دانش، فرهنگ و مهارت است، درکتابهای درسی این ارتباط نسبت به دهة گذشته، بیشتر و جدیتر مورد توجه بوده و روحیه اکتشاف و نوآوری را در دانش آموزان تقویت میکند و پیشنهاد می شود که مولفان با تأکید بر محتوای زمینه محور مناسب آموزش شیمی، این جریان را رشد داده و دانش آموزان را برای حضور در زندگی روزمره و جامعة شغلی آماده تر کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
کتاب درسی؛ شیمی دبیرستان؛ صنعت؛ مقایسه؛ دهه 80 و 90 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative study of the relationship between high School chemistry textbooks and industry in the 1380s and 1390s | ||
نویسندگان [English] | ||
Sharif Kaamyabi1؛ Dost Mohammad Samiei1؛ Zahra Hoseeni2 | ||
1Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Master Student in Chemistry,Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: A practical approach to the knowledge of chemistry in life, in addition to motivating students, can be one of the most important frameworks for writing textbooks aimed at achieving economic and social development. In this regard, the present research compares the extent of the relationship between the content of high school chemistry textbooks and industry indexes in the 80s and 90s. Methods: The research is applied in terms of purpose and descriptive of content analysis in terms of method. The statistical population of this research is the second and third high school and pre-university chemistry books during 80s and the 10th, 11th, and 12th grade chemistry books of the senior high school period during 90s. Data aanalysis was conducted using descriptive statistics and reliability measures. Findings: The findings indicate that the category of connection between chemistry and industry was less in the chemistry textbooks of 80’s, while this relationship was more directly presented in the chemistry textbooks of the 90s. In the chemistry books of the 80s, the highest percentage of frequency was related to the component of medical and laboratory industries (17.02), and the lowest percentage of frequency was related to the component of paper and wood industries (0) and construction equipment industries (0). In the chemistry books of the 90s, the highest frequency percentage belongs to the component of medical and laboratory industries (10), and the lowest frequency percentage is related to the components of paper and wood industries (0.33), and construction equipment industries and glass and ceramic industries is (0.66). Conclusion: The comparison and examination of chemistry textbooks in terms of their content's connection to industry reflect an increased focus on textbook content compared to the past decade. It is recommended that authors emphasize context-based content suitable for chemistry education to further develop this trend and better prepare students for their daily lives and the job market. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Textbooks, Chemistry, Industry, Connection, Compare | ||
مراجع | ||
Broman, K., Simon, S. (2015). Upeer secondary school student’choice and their ideas on How to improve chemistr education. International Journal of Science and Mathematics Education, 13, 1255–78. Fanai, M. (2019). Industry-University Relationship: Lessons Learned and Experiences Accumulated. Two Quarterly Journals of Industry and University, 13 (47), 1-4. Fatemi-Amin, Z., Foladian, M. (2009). Educational system and educational efficiency: a comparative study of 70 countries in the world. Journal of Cultural Strategy, 7, 1-22. Gahari, H., Salehi-Omran, E. (2019). Content analysis of technical and vocational textbooks in terms of the level of attention to professional competencies in Iran in 2019. Karafan Quarterly Scientific Journal, 16(2), 51-70. Hofstein, A., Kesner, M. (2006). Industrial Chemistry and School Chemistry: Making chemistry studies more relevant. International Journal of Science Education, 28, 1017–39. Maleki, N., Golestaneh, M., Mousavi, S. M. (2019). A study of the content of secondary school chemistry textbooks in Iran and Malaysia with regard to job readiness components. Iranian Quarterly Journal of Comparative Education, 6(2), 2403-2425. Naz, N., Zaidi, S. (2013). Historical perspective of urban development of Gujranwala. Journal of Research in Architecture & Planning, 14(1), 21-38. Nazemian, S. (2019). Providing a suitable platform for the connection between chemistry and industry education at Farhangian University. Journal of Research in Chemistry Education, 1(1), 1-14. Pilz, M. (2012). Modularisation of vocational training in Germany, Austria andSwitzerland: Parallels and disparities in a modernisation process. Journal ofVocational Education & Training, 64(2), 83-169. Rezwan, S., Ahmad, D. (2023). Skill Based Education at the Secondary School Level in an Industrial City of Pakistan. International Journal of special educaton, 38(1), 25-36. Samadi, M. H. (2013). Theories and models of the relationship between schools and industry in the knowledge-based economy. Roshd Fanarvi Quarterly, 35, 59-70. Sawlat, F. (2009). Critique and review of the content of high school chemistry textbooks, 9th Iranian Chemistry Education Conference, Zanjan. Shahi, M., Firouzi, Sh. (2013). Chemistry and Industry Education, 8th Iranian Chemistry Education Seminar, September 26-27, Semnan University. Zolfi, F. (2013). The Relationship of Chemistry with Industry and Life, 8th Iranian Chemistry Education Seminar, September 26-27, Semnan University. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 507 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 33 |