
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,868 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,208 |
اثربخشی برنامه آموزش هوش موفق بر هیجانات تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دختر دارای اختلال کم توجهی بیشفعالی پایه ششم ابتدایی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2024.14361.4139 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه حجتی1؛ سپیده فلاحیه* 2 | ||
1گروه مشاوره، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
2گروه مشاوره، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه آموزش هوش موفق بر هیجانات تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دختر دارای اختلال کمتوجهی بیشفعالی پایه ششم ابتدایی بود. روش این پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل تمام دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی دارای اختلال کمتوجهی بیشفعالی بود که در سال تحصیلی 1402-1401 در مدارس شهر اصفهان به تحصیل مشغول بودند. به وسیله پرسشنامه کانرز 50 دانش آموز با اختلال کمتوجهی بیشفعالی شناسایی شدند و 30 نفر از آنها به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه هیجانات تحصیلی پکران و همکاران (2007) و پرسشنامه خودپنداره تحصیلی ییهیسینچین (2004) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده گردید. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که برنامه آموزش هوش موفق بر هیجانات تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان گروه آزمایش مؤثر بود. بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت آموزش هوش موفق میتواند به عنوان یک شیوه آموزشی مناسب برای افزایش هیجانات تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان در مدارس ابتدایی به کار برده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش موفق؛ هیجانات تحصیلی؛ خودپنداره تحصیلی؛ اختلال کم توجهی بیشفعالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Successful Intelligence Program on Academic Emotions and Academic Self-concept of Female Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder in the Sixth Grade | ||
نویسندگان [English] | ||
Marzieh Hojjati1؛ Sepideh Fallahiyeh2 | ||
1Department of Counseling, Khomeini Shahr Branch, Islamic Azad University, Khomeini Shahr/ Isfahan, Iran. | ||
2Department of Counseling, Khomeini Shahr Branch, Islamic Azad University, Khomeini Shahr/ Isfahan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of the successful intelligence training program on academic emotions and academic self-concept of female students with attention deficit hyperactivity disorder in the sixth grade. The method of this research was a semi-experimental design with a pre-test and post-test with a control group. The statistical population included all sixth-grade female students with attention deficit hyperactivity disorder who were studying in the schools of Isfahan city in the academic year of 2022-2023. 50 students with attention deficit/hyperactivity disorder were identified by Connors questionnaire and 30 of them were randomly divided into two experimental groups and control group. To collect data, Pakran et al.'s academic emotions questionnaire (2007) and Hisinchin's academic self-concept questionnaire (2004) were used. Multivariate analysis of covariance test was used to analyze the data. The results of the multivariate covariance analysis test showed that the successful intelligence training program was effective on the academic emotions and academic self-concept of the experimental group students. Based on the results of the present research, it can be said that successful intelligence training can be used as a suitable educational method to increase academic excitement and academic self-concept of students in primary schools | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Successful Intelligence, Academic Emotions, Academic Self-concept, Attention Deficit Hyperactivity Disorder | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 114 |