
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,974 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,233 |
آموزش محاسبه تیپبندی اقلیمی کوپن– تراورتا و مقایسه با روش تیپبندی اقلیمی کوپن (درس نواحی آبوهوایی متوسطه دوم) | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 21، مهر 1403، صفحه 41-59 اصل مقاله (904.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2024.3948 | ||
نویسندگان | ||
فریبا کرمی* 1؛ عارفه شعبانی عراقی2؛ عباس نجار3 | ||
1استادیار دانشگاه فرهنگیان البرز گروه آموزش جغرافیا | ||
2گروه اموزش مطالعات اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، البرز | ||
3سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
از روشهای مهم شناخت نواحی آبوهوای، طبقهبندی اقلیمی است. طبقهبندیهای اقلیمی به روشهای مختلف انجام میگیرند. از جمله میتوان به طبقهبندیهای اقلیمی کوپن و کوپن– تراورتا اشاره نمود. تفاوت اساسی میان طرحهای طبقهبندی اقلیمی را میتوان در قالب هدف، نوع و تعداد پارامتر موردمطالعه و تعیین آستانه، موردبررسی قرار داد. طبقهبندی کوپن تراورتا که موضوع این پژوهش است، اصلاح شده طبقهبندی کوپن است. در این تحقیق با اشاره به مبحث مرتبط با طبقهبندی آبوهوایی کوپن در کتاب جغرافیا (2) متوسطه دوم، مقایسهای بین این نوع طبقهبندی و طبقهبندی کوپن-تراورتا داشته است و به علت مناسببودن کوپن- روارتا در ایران به جهت تأکید بیشتر بر مؤلفه بارش از اهمیت برخوردار است. هدف اصلی این مقاله آشنایی با مفاهیم و محاسبه روش تیپبندی اقلیمی کوپن – تراورتا است. در راستای رسیدن به این هدف، دو ایستگاه سینوپتیک استان فارس لامرد (نماینده تیپ اقلیمی B) و اقلید (نماینده تیپ اقلیمی غیر از B) انتخاب و محاسبه شدهاند. انتظار میرود که معلمان علاوه بر آشنایی با طبقهبندی کوپن با روش کوپن تراورتا آشنا شده و بتوانند آن را نیز محاسبه و مقایسه نمایند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Training of climate classification of koppen Trewartha and comparing with koppen classification | ||
نویسندگان [English] | ||
Karami Fariba1؛ Arefe Shabani eraghi2؛ Abbas Najjar3 | ||
1Assistant Professor, Department of Geography Education, Farhangian University | ||
2Educational Department of Social Studies, Farhangian University, Alborz | ||
3Central Organization Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Climate classification is an essential method for understanding regional climates. Various approaches to climate classification exist, including the Köppen and Köppen-Trewartha systems. The primary distinctions between these classification schemes lie in their objectives, the nature and number of parameters studied, and the establishment of thresholds. The Köppen-Trewartha classification, the subject of this research, is a refinement of the Köppen system. This study compares the Köppen and Köppen-Trewartha classifications, highlighting the latter's suitability for Iran due to its increased emphasis on precipitation. The primary goal of this paper is to introduce the concepts and calculations involved in the Köppen-Trewartha climate classification method. To achieve this objective, two synoptic stations in Fars Province, Lamard (representing climate type B) and Eqlid (representing a non-B climate type), were selected and analyzed. It is anticipated that teachers will not only become familiar with the Köppen classification but also with the Köppen-Trewartha method, enabling them to calculate and compare both systems. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
classification, koppen, trewartha Geography, secondary, school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 94 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 97 |