
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,864 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,207 |
جستاری بر مؤلفههای سازنده دانش محتواییتربیتی(PCK) در آموزش جغرافیا | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 21، مهر 1403، صفحه 61-74 اصل مقاله (468.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2024.3949 | ||
نویسنده | ||
حسنعلی گرمابی* | ||
گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف هدف مطالعه حاضر تأملی بر دانش محتواییتربیتی در آموزش جغرافیا بوده است تا نظر به نوپا بودن این نوع دانش در ادبیات تعلیم و تربیت، مؤلفههای سازنده آن دانش را با مروری بر ادبیات علمی مربوطه شناسایی و تبیین نماید. روشها این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی بوده و روش پژوهشی مورد استفاده در این مطالعه جستار نظرورزانه است. در مطالعه جستار نظرورزانه پژوهشگر جمعبندی شخصی خود از دانش و تجربیات در یک حوزه را به دیگران منتقل مینماید؛ از این رو در این مطالعه نیز پژوهشگر پس از مطالعهٔ کتابخانهای، جستار نظرورزانهای در خصوص دانش محتواییتربیتی داشته و مؤلفههای سازندهٔ آنرا شناسایی و آنها را در حوزه آموزش جغرافیا تبیین و تشریح نموده است. تأییدپذیری یافتهها از طریق مرور همکاران انجام پذیرفته است. یافتهها: نتایج این مطالعه برشماری مؤلفههای سازنده دانش محتواییتربیتی در چهار بخش دانش مخاطب، دانش تخصصی، دانش برنامه ریزیدرسی و دانش شخصی است. نتیجهگیری: برای دانش تخصصی 5 پرسش، دانش مخاطب 7 پرسش، دانش برنامهریزی درسی 5 پرسش و برای دانش شخصی 3 پرسش و مسأله شناسایی شده است تا با معرفی مسائل و سؤالات پژوهشی بالقوه مؤلفههای سازنده دانش محتواییتربیتی آموزش جغرافیا، زمینه پژوهشهای بیشتری در این حوزه فراهم گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
جستار؛ مؤلفه؛ آموزش؛ دانش محتواییتربیتی؛ آموزش جغرافیا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A essay on the constructive components of pedagogical content knowledge (PCK) in geography education | ||
نویسندگان [English] | ||
HasanAli Garmabi | ||
Department of Educational Sciences, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The purpose of the present study was to reflect on pedagogical content knowledge in geography education, in order to identify and explain the constituent components of that knowledge with a review of the relevant scientific literature. Methods: This research is a qualitative research and the research method used in this study is observational research. In the research study, the researcher conveys his personal summary of knowledge and experiences in a field to others; Therefore, in this study, the researcher, after library study, has made an observational inquiry about educational content knowledge and identified its constituent components and explained and explained them in the field of geography education. The verifiability of the findings has been done through peer review. Findings: The results of this study are the enumeration of pedagogical content knowledge components in four sections: audience knowledge, specialized knowledge, curriculum development knowledge, and personal knowledge. Conclusion: 5 questions and problems are asked for specialized knowledge, 7 questions and problems for audience knowledge, 5 questions and problems for curriculum development knowledge, and 3 questions and problems for personal knowledge. The problem has been identified in order to provide the basis for more researches in this field by introducing potential research issues and questions of the constructive components of educational content knowledge of geography education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Essay, component, instruction, pedagogical content knowledge, geography education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 83 |