
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,203 |
آسیب شناسی سامانههای آموزش ضمن خدمت مجازی فرهنگیان در جهت بهبود و ارتقای مهارتهای حرفهای تدریس دبیران مطالعات اجتماعی (نمونه موردی: شهرستانهای حوزه جنوب استان ایلام) | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 21، مهر 1403، صفحه 97-118 اصل مقاله (479.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2024.3951 | ||
نویسندگان | ||
مهدی میرزایی* 1؛ شهناز یاور2؛ محمد معین بلوطی3؛ سعید خانه زر4 | ||
1آموزگار | ||
2دبیر تاریخ و مطالعات اجتماعی | ||
3کارشناس آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش موسیان | ||
4معاون آموزش و نوآوری اداره آموزش و پرورش موسیان | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: آموزش و بهسازی مداوم معلمان به عنوان قلب تپنده نظام آموزش و پرورش در قالب ارائه دورههای آموزشی ضمن خدمت مجازی را میتوان در راستای به روز شدن، بهبود و ارتقای حرفهای و شغلی معلمان در دنیای مجازی و الکترونیکی دانست. هدف این پژوهش، بررسی آسیب شناسی سامانههای آموزش ضمن خدمت مجازی ارائه شده سامانه جامع مدیریت یادگیری و آموزش فرهنگیان (LTMS)، سامانه مدیریت یادگیری رایادرس (rayadars) و سامانه مدارس یادگیرنده مرآت (meraat) در جهت بهبود و ارتقای مهارتهای حرفهای تدریس از دیدگاه دبیران درس مطالعات اجتماعی متوسطه اول و دوم در شهرستانهای حوزه جنوب (آبدانان، دره شهر، بدره و دهلران) در استان ایلام در سال تحصیلی ۱۴۰۳/۱۴۰۲ بود. روش: این پژوهش جزء تحقیقات کاربردی و به شیوه توصیفی - پیمایشی بود و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته، استفاده شد و حجم جامعه ۲۵ نفر بوده حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد ۲۴ نفر(۱۲ مرد و ۱۲ زن) با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. یافتهها: مشخص شد، طولانی بودن برگزاری و ثبت نمره در برخی از سامانهها، نبود تناسب استاندارد برخی از سؤالات آزمونها، نبود نظارت و امنیت لازم و کافی برای شرکت هر کاربر به صورت خود واقعی، نداشتن تعامل دوسویه و فعال کاربر با مدرسان دورهها، تاکید بیش از حد بر ارزیابی کمی و نمره نهایی، قطع و وصل شدن و سرعت پایین اینترنت و مشکلات پرداخت آنلاین هزینه ثبت نام در برخی از سامانهها از مهمترین آسیبها بودند. نتایج: در کنار آسیب شناسی، سامانههای مذکور در زمینههای هدف گذاری، محتوا و راهبردهای یاددهی - یادگیری، عملکرد نسبتاً مطلوبی داشتند و باعث شناخت بیشتر دبیران از مهارتهای حرفهای تدریس نظیر: طرح درس، تعیین هدفهای آموزشی، سنجش و ارزشیابی، آشنایی با روشهای و الگوهای خلاقانه و متنوع تدریس مجازی، ارتباط و مدیریت کلاس درس و ارائه انواع تکالیف مهارت محور شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ضمن خدمت؛ تدریس؛ دبیران درس مطالعات اجتماعی؛ سامانههای مجازی؛ مهارتهای حرفهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pathology Virtual in-service Training Systems for Teachers in order to Improve and Promotion of the Professional Teaching Skills of Social Studies Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
mehdi mirzaei1؛ Shahnaz Yavar2؛ Mohammad moein Baloti3؛ Saeed Khanehzar4 | ||
1Teacher | ||
2Teacher | ||
3Expolar | ||
4Education | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objective: The continuous education and training of teachers as the beating heart of the education system in the form of providing training courses while serving teachers can be used to upgrade, improve and improve the professional and career of teachers in the virtual and electronic knewworld. The purpose of this research is to investigate the opportunities and challenges of training courses at the same time service provided in the comprehensive management and training system of educators (LTMS), Rayadars management system and Meraat learning schools system in order to improve and improve skills. Teaching professions from the point of view of lesson social studies teachers in in the southern districts (Abdanan, Dareh Shahr, Badreh and Dehlran) of Ilam province in the academic year of 2023/2024. Method: This research was a part of applied research in a descriptive-survey manner and a researcher-made questionnaire was used to collect information, and the population size is 25 people and the sample size was 24 people (12 men and 12 women) using the Karjesi and Morgan method, cluster sampling was selected. Conclusion : It was found that the length of holding and recording scores in some systems, the lack of standard suitability of some test questions, the lack of necessary and sufficient supervision and security for the participation of each user in a self-actualized manner, the lack of two-way and active interaction of the user with Course instructors, excessive emphasis on quantitative evaluation and final grade, disconnection and connection and low speed of the Internet and problems of online payment of registration fee in some systems were among the most important challenges. Conclusion: In addition oto pathology, mentioned systems in the fields of goal setting, content and teaching-learning strategies, from the point of view of lesson social studies teachers, had a relatively favorable performance and caused they to know more about professional teaching skills such as: lesson planning, setting educational goals, assessment and Evaluation, familiarization with creative and diverse methods and models of virtual teaching, communication and classroom management and presentation of various assignments were skill oriented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
In-service Training, Teaching, Lesson Social Studies Teachers, Virtual Systems, Professional Skills | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 192 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 58 |