
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,838 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,158 |
مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان دانشجویان | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 10، شماره 39، آذر 1403، صفحه 29-37 اصل مقاله (396.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
لیلا حسینی طبقدهی* | ||
استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رامسر، دانشگاه آزاد اسلامی، رامسر، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل، تمامی دانشجویان ورودی جدید رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان ساری (1402-1401) به تعداد 90 نفر بود. روش نمونه گیری در این پژوهش، غیرتصادفی در دسترس بود و 45 نفر از افرادی که در پرسش نامه اضطراب امتحان حداقل نمره 22 را کسب کردند به عنوان نمونه انتخاب شدند. به این منظور، جهت گردآوری داده ها، از پرسش نامه استاندارد اضطراب امتحان فریدمن و جاکوب (1977) و پروتکل استاندارد آموزش راهبردهای فراشناختی برگرفته از دنسرو و همکاران (1988) در ده جلسه 60 دقیقه ای و پروتکل آموزش مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری عسگری (1398) در ده جلسه 90 دقیقه ای استفاده شد. برای تحلیل داده ها در بخش توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی با توجه به نرمال بودن داده ها از تحلیل کواریانس چند متغیره با استفاده از نرم افزار spss26 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میانگین متغیرهای تحقیر اجتماعی، خطای شناختی، تنیدگی و در کل اضطراب امتحان شرکت کنندگان گروه آزمایشی راهبردهای فراشناختی و مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری در پس آزمون بیشتر از شرکت کنندگان گروه کنترل بوده و این افزایش در متغیر تحقیر اجتماعی و تنیدگی درگروه آموزش مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بیشتر بوده است (001/0> p). | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing the effectiveness of metacognitive strategies and stress management training based on cognitive behavioral approach on students' test anxiety | ||
نویسندگان [English] | ||
Leila Hosseini Tabaghdehi | ||
Assistant Professor, Department of Educational Management, Ramsar Branch, Islamic Azad University, Ramsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to compare the effectiveness of training in metacognitive strategies and stress management based on the cognitive-behavioral approach on students' test anxiety. The statistical population of this study included all new incoming psychology students at Islamic Azad University in Sari (1401-1402), totaling 90 people. The sampling method in this study was non-random and 45 people who scored at least 22 on the test anxiety questionnaire were selected as the sample. Then, 15 people were randomly assigned to the first experimental group, 15 people to the second experimental group, and 15 people to the control group. For this purpose, the standard test anxiety questionnaire of Friedman and Jacob (1977) and the standard protocol for training metacognitive strategies derived from Densereau et al. (1988) in ten 60-minute sessions and the stress management training protocol based on the cognitive behavioral approach of Askari (2019) in ten 90-minute sessions were used to collect data. For data analysis, mean and standard deviation were used in the descriptive section, and in the inferential statistics section, due to the normality of the data, multivariate analysis of covariance was used using SPSS26 software. The results showed that the mean of the variables of social humiliation, cognitive error, stress, and overall test anxiety of the participants in the experimental group of metacognitive strategies and stress management based on the cognitive behavioral approach in the post-test was higher than that of the participants in the control group, and this increase in the social humiliation and stress variables was greater in the stress management training group based on the cognitive behavioral approach (p<0.001). | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 164 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 105 |