
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 468 |
تعداد مقالات | 3,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,247,112 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,428,371 |
بررسی پدیدارنگاری اجرای برنامه های درسی مصوب دانشگاهی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.3961 | ||
نویسندگان | ||
رضا ساعی مهربان* ؛ صفی اله رمضان خانی؛ فائزه قدوسی | ||
دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، کنکاش در تجارب زیسته آموزشگران حوزه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، در مورد برنامه درسی مصوب و تعیین جایگاه برنامه درسی مصوب در تجارب زیسته آنها با استفاده از روش پدیدارشناسی تفسیری بوده است. پژوهش پدیدارشناسی میتواند ضمن بررسی تجارب زیسته افراد، یافتههای عمیق و کاربردی به همراه داشته باشد. بدین منظور دوازه آموزشگر با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و طی مصاحبههای عمیق و نیمه ساختار یافته، دادهها جمعآوری و بر اساس روش دیکلمن، تحلیل و تفسیر شد. مشارکتکنندگان در فرایند تفسیر و تحلیل دادهها نظرات خود را ارائه دادند. دستاورد تفسیر نهایی شکلگیری پنج مقوله اصلی در تجارب آموزشگران در مورد برنامه درسی مصوب شامل : 1- دغدغه در فرایند اجرای برنامه درسی؛2- کهنگی برنامه درسی مصوب؛ 3- لزوم توجه به مدرکگرایی در برنامه درسی مصوب؛ 4- عدم توجه به بازارکار و نیازهای شغلی دانشجویان و 5- نظرسنجیهای بیسرانجام در مورد برنامههای درسی مصوب بود. همچنین در این پژوهش مشخص شد که آموزشگران حوزه علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، موضع گیریهای متفاوتی نسبت به برنامه های درسی مصوب رشته خود دارند و میتوان این موضعگیریها را در یک طیف چهار نقطهای از "موافق"، "بی تفاوت" تا "معترض" و "مخالف" قرار داد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی مصوب؛ پدیدارشناسی؛ تجربه زیسته؛ آموزشگر دانشگاهی؛ تربیت معلم | ||
موضوعات | ||
مبانی و اصول تربیت معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Phenomenological Study of the Implementation of Approved University Curricula | ||
نویسندگان [English] | ||
reza saeemehraban؛ safeeola ramzankhanee؛ faeze ghodoosee | ||
farhangeean university | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this research was to delve into the lived experiences of humanities educators of Islamic Azad University, Arak Branch, regarding the approved curriculum and determine the place of the approved curriculum in their lived experiences using interpretive phenomenology. Phenomenological research can bring profound and practical findings while examining people's lived experiences. For this purpose, the teacher was selected using purposeful sampling and data was collected during in-depth and semi-structured interviews and analyzed and interpreted based on Dickelman's method. The participants gave their opinions in the process of data interpretation and analysis. The result of the final interpretation is the formation of five main categories in the teachers' experiences regarding the approved curriculum, including: 1- concern in the process of implementing the curriculum; 2- obsolescence of the approved curriculum; 3- The need to pay attention to degree orientation in the approved curriculum; 4- Inattention to the labor market and students' job needs and 5- Inconclusive surveys about the approved curricula. Also, in this research, it was found that humanities educators in Islamic Azad University, Arak branch, have different positions regarding the approved curricula of their fields, and these positions can be divided into a four-point spectrum. From "agree", "indifferent" to "object" and "oppose". | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Approved Curriculum, Phenomenology, Lived Experience, Academic Educator, teacher training | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 125 |