
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,961 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,229 |
تحلیل محتوای بخش شیمی کتابهای درسی علوم تجربی دوره ابتدایی و متوسطه اول با استفاده از الگوی مریل | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.17686.1288 | ||
نویسندگان | ||
جعفر عظمت* 1؛ محسن لطفی2؛ حافظ صاحب یار3 | ||
1دانشیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
2گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
3گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
کتابهای درسی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای آموزشی، نقش بسزایی در شکلگیری دانش و نگرش دانشآموزان ایفا میکنند. تحلیل محتوای کتابها به منظور بررسی تطابق آنها با استانداردهای آموزشی و شناسایی نقاط قوت و ضعف، از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف این پژوهش تحلیل محتوای فصل های مربوط به بخش شیمی در کتاب های علوم تجربی دوره های ابتدایی و متوسطه اول بر اساس الگوی آموزشی مریل می باشد. پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و روش پژوهش آن توصیفی از نوع تحلیل محتوا می باشد. جامعه ی آماری آن نیز کتاب های علوم پایه های اول تا ششم ابتدایی و هفتم تا نهم دوره متوسطه اول چاپ سال 1403-1402 است. نتایج حاصل نشان می دهد که سهم بخش شیمی در کتاب های علوم دوره ابتدایی 14 درصد و دوره متوسطه اول 18 درصد از کل صفحات این کتابهاست. در دوره ابتدایی در مورد مؤلفه های موضوعی، بیشترین فراوانی مؤلفه ها ابتدا مربوط به مؤلفهی حقایق، سپس مؤلفه ی مفاهیم، بعد از آن مؤلفه ی روشها و در آخر مؤلفه ی قوانین بوده و در بخش عملکرد بیشتر به یادآوری پرداخته شده است. در دوره متوسطه اول نیز ترتیببندی مؤلفه های موضوعی از بیشترین به کمترین فراوانی به صورت مفاهیم، حقایق و روشها، به تقریب به یک اندازه و در آخر قوانین ( همانند دوره ابتدایی) قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی مریل؛ متوسطه اول؛ دوره ابتدایی؛ کتاب علوم تجربی؛ محتوای شیمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content analysis of the chemistry section of experimental science textbooks for elementary and junior high school students using Merrill’s model | ||
نویسندگان [English] | ||
Jafar Azamat1؛ Mohsen Lotfy2؛ Hafez Sahebyar3 | ||
1Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
3Department of psychology and counselling. Farhangian University, P.O. Box14665-889, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Textbooks, as one of the most important educational tools, play a significant role in shaping students' knowledge and attitudes. Analyzing their contents for the purpose of examining their conformity with educational standards and identifying their strengths and weaknesses is particularly important. The aim of this research is to analyze the contents of the chemistry related chapters of the science textbooks for elementary schools and junior high school based on Merrill’s educational model. This study is applied in nature, and its research methodology is descriptive and of the content analysis type. The statistical population includes the science textbooks for grades one to six of elementary school and grades seven to nine of Iranian junior high school published in the years 2022-2023. The results show that the proportion of the chemistry section in elementary school science textbooks is respectively 14% and 18% in junior high school textbooks out of their total pages. In elementary school, regarding the thematic components, the most frequent components are primarily related to facts, followed by concepts, then methods, and finally laws, with a greater emphasis on recalling in the performance section. Similarly, in the junior high school, the thematic components, hierarchically ranked, are concepts, facts, and methods, which appear almost equally, followed by laws (as for the elementary level). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Merrill’s model, junior high school, elementary school, experimental science textbook, chemistry content | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 352 |