
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 464 |
تعداد مقالات | 3,575 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,198,160 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,396,929 |
تحلیل محتوای بخش شیمی کتابهای درسی علوم تجربی دوره ابتدایی و متوسطه اول با استفاده از الگوی مریل | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 26، تیر 1404، صفحه 48-71 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.17686.1288 | ||
نویسندگان | ||
جعفر عظمت* 1؛ محسن لطفی1؛ حافظ صاحب یار2 | ||
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
2گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: کتابهای درسی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای آموزشی، نقش بسزایی در شکلگیری دانش و نگرش دانشآموزان ایفا میکنند. تحلیل محتوای کتابها به منظور بررسی تطابق آنها با استانداردهای آموزشی و شناسایی نقاط قوت و ضعف، از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف این پژوهش تحلیل محتوای فصلهای مربوط به بخش شیمی در کتابهای علوم تجربی دورههای ابتدایی و متوسطه اول بر اساس الگوی آموزشی مریل میباشد. روشها: پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و روش پژوهش آن توصیفی از نوع تحلیل محتوا می باشد. جامعهی آماری آن نیز کتابهای علوم پایه های اول تا ششم ابتدایی و هفتم تا نهم دوره متوسطه اول چاپ سال 1403-1402 است. یافتهها: نتایج حاصل نشان میدهد که سهم بخش شیمی در کتابهای علوم دوره ابتدایی 14 درصد و دوره متوسطه اول 18 درصد از کل صفحات این کتابهاست. در دوره ابتدایی در مورد مؤلفههای موضوعی، بیشترین فراوانی مؤلفه ها ابتدا مربوط به مؤلفهی حقایق، سپس مؤلفه ی مفاهیم، بعد از آن مؤلفهی روشها و در آخر مؤلفه ی قوانین بوده و در بخش عملکرد بیشتر به یادآوری پرداخته شده است. نتیجهگیری: در دوره متوسطه اول نیز ترتیببندی مؤلفه های موضوعی از بیشترین به کمترین فراوانی به صورت مفاهیم، حقایق و روشها، به تقریب به یک اندازه و در آخر قوانین ( همانند دوره ابتدایی) قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی مریل؛ متوسطه اول؛ دوره ابتدایی؛ کتاب علوم تجربی؛ محتوای شیمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content analysis of the chemistry section of experimental science textbooks for elementary and junior high school students using Merrill’s model | ||
نویسندگان [English] | ||
Jafar Azamat1؛ Mohsen Lotfy1؛ Hafez Sahebyar2 | ||
1Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Department of psychology and counselling. Farhangian University, P.O. Box14665-889, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Textbooks, as one of the most important educational tools, play a significant role in shaping students' knowledge and attitudes. Analyzing their contents for the purpose of examining their conformity with educational standards and identifying their strengths and weaknesses is particularly important. The aim of this research is to analyze the contents of the chemistry related chapters of the science textbooks for elementary schools and junior high school based on Merrill’s educational model. Methods: This study is applied in nature, and its research methodology is descriptive and of the content analysis type. The statistical population includes the science textbooks for grades one to six of elementary school and grades seven to nine of Iranian junior high school published in the years 2022-2023. Findings: The results show that the proportion of the chemistry section in elementary school science textbooks is respectively 14% and 18% in junior high school textbooks out of their total pages. In elementary school, regarding the thematic components, the most frequent components are primarily related to facts, followed by concepts, then methods, and finally laws, with a greater emphasis on recalling in the performance section. Conclusion: Similarly, in the junior high school, the thematic components, hierarchically ranked, are concepts, facts, and methods, which appear almost equally, followed by laws (as for the elementary level). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Merrill’s model, Junior high school, Elementary school, Experimental science textbook, Chemistry content | ||
مراجع | ||
احمدی، پروین؛ مهران، گلنار؛ جوادی، مرضیه (1392). فرایند تغییر برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی از سال 1373 تا سال 1391. همایش ملی انجمن مطالعات درسی ایران (تغییر در برنامه درسی دورههای تحصیلی آموزش و پرورش). احمدی، غلامعلی (1385). بررسی میزان همخوانی و هماهنگی بین سه برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده در برنامه جدید آموزش علوم دوره ابتدایی. تعلیم و تربیت، 22(2)، 51-92. استادحسنلو، حسین؛ فرجی، زلیخا؛ شکر اللهی، رقیه (1391). تحلیل محتوای کتابهای علوم تجربی چهارم وپنجم براساس اهداف آموزشی مریل. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 9(33)،116-130. آقازاده، احمد (1385). مسائل آموزش و پرورش ایران، انتشارات سمت، تهران. اکبرزاده، زهره؛ شیرازی، رضا؛ غیجی، مبینا؛ نظری، آرزو؛ مهدوی، سمانه (1401). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایة چهارم ابتدایی براساس الگوی مریل، مطالعات آینده پژوهی و سیاستگذاری. 8(26)، 77-83. براهویی مقدم، محمد (1399). تحلیل محتوای بخش زیستشناسی کتا بهای علوم تجربی دوره متوسطه اول بر اساس الگوی طراحی آموزشی مریل. پژوهش در آموزش زیست شناسی، 2(5)، 1-17. بکتاش، مهدی؛ گودرزی، حمید (1400). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی ششم ابتدایی براساس الگوی طراحی آموزشی مریل. مجموعه مقالات هفتمین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران. بهرامی، عبدالله؛ رستگارپور، حسن (1394). مطالعه تحلیلی طراحی آموزشی دیوید مریل. فناوری های آموزشی در یادگیری، 1(4)،87-61. ذوالفقاری، مهدیه؛ ذوالفقاری، منیره (1392). شیمی سبز، چشم انداز و کاربرد. هشتمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، دانشگاه سمنان. ریاحی، فاطمه؛ رضاییان، لیلا (1399). تحلیل محتوای کتاب زیستشناسی سال دوازدهم تجربی براساس اهداف آموزشی مریل. پویش در آموزش علوم پایه، 6(19)، 48-57. طاووسی، رقیه؛ سعدی، پری؛ صالحی، محمدرضا (1400). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی برا اساس الگوی مریل. پویش در آموزش علوم پایه، 7(24)، 20-31. علی اکبری، مصطفی؛ علی نیا بنگر، احسان (1399). تحلیل محتوای بخش شیمی کتاب های درسی علوم دوره متوسطه اول به روش مریل. هفتمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، تفلیس، گرجستان. فراست، حسین؛ امیری، محمدامین (1398). تحلیل محتوای کتاب های علوم تجربی اول, دوم و سوم ابتدایی براساس الگوی نمایش اجزای مریل. پویش در آموزش علوم پایه، 5 (16)، 50–62. فهندژ سعدی، پری؛ افلاکی فرد، حسین (1401). تحلیل محتوای کتب علوم تجربی ابتدایی دوره دوم براساس مولفههای فعال و غیرفعال ارکان دروس. پویش در آموزش علوم پایه، 8(29)، 12-37. قادری، مصطفی (1388). تحلیل تطبیقی کتابهای درسی و راهنمای معلم علوم دوره ابتدایی ایران و کتاب-های درسی علم در هر زمان. علوم تربیتی ، 5(1)، 3-22. مختار نژاد عربی، حسن ( 1387). بررسی ارتباط عمودی محتوای کتب درسی شیمی (1 2، 3، و پیش دانشگاهی) رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک متوسطه، پایاننامه کارشناسی ارشد- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. نوریان، محمد؛ سالم، صدیقه (1394). چگونگی ارتباط متن و تصویر در کتابهای درسی علوم پایه دوم و ششم ابتدایی ایران در سال تحصیلی 92 ـ 91. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 46(12)، 104-116. نیکدل، نسرین؛ مسلمی پوراللمی، پری (1394). تحلیل محتوای کتاب جدیدالتالیف علوم هفتم بر اساس الگوی آموزشی مریل. شانزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران و ششمین کنفرانس فیزیک و آزمایشگاه. دانشگاه لرستان. وکیلی، زهرا؛ شیرازی، رضا؛ وکیلی، الهه (1401). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی به روش ویلیام رومی در سال تحصیلی1400-1401، مطالعات آینده پژوهی و سیاستگذاری، 8(26)، 108-113. Chin, C., Osborne, J. (2013). Students' questions: A potential resource for teaching and learning science. Studies in Science Education, 49(2), 129-161. Ching, T., Himmelstein, D. S., Beaulieu-Jones, B. K. (2018). Opportunities and obstacles for deep learning in biology and medicine. Journal of the Royal Society Interface, 15(141). Fullan, M. (2013). Leadership in a culture of change. John Wiley & Sons, Inc. Klein, P., & Kirkpatrick, L. (2017). Textbook evaluation and the process of textbook approval. Education and Science, 42(191), 127-144. Merrill, D., Robert, A., Reiser, A., Carr-Chellman, J., (2007). Trends and Issues in Instructional Design and Technology, 2nd Ed. Pearson Prentice Hall. Quinn, J., McEachen, J., Fullan, M. (2019). Dive into deep learning: Tools of engagement. Thousand Oaks, CA: Corwin Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 425 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7 |