
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,960 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,229 |
واکاوی نقش جریانهای فکری در تنوع فضاهای آموزشی عصر قاجار | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 10، شماره 39، آذر 1403، صفحه 38-49 اصل مقاله (342.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمد شهبازی* | ||
استادیار گروه معارف، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با ورود مدرنیته به ایرانِ عصر قاجار؛ جریانهای فکری پدیدار شدند که هر یک در پی تحکیم، ترویج و رسمیت بخشی به نوع انگارههای تفکراتی خود بودند؛ این امر از رهگذر تاسیس مکانهای آموزشی؛ اعم از رسمی و غیر رسمی برای تربیتِ نسلی همسو متصوَر بود. به همین جهت تنوع فضاهای آموزشی در عصر قاجار نسبت به دورههای قبل مشهود است. واکاوی نقش جریانهای فکری در تنوع فضاهای آموزشی و برونداد هر یک در این جستار؛ بیانگر این امور است که نهاد تعلیم و تربیت از اصلیترین بسترهای ترویج افکار مختلف بوده و تنوع فضاهای آموزشی موید آن است. یافتهها حکایت از آن دارد که هر یک از جریان-های دینمدارانسنتی، روشنفکراندینی و دگر اندیشان ضددینی اقدام به تاسیس فضا های آموزشی مانند: مکتبخانهها، حوزههای علمیه، مدارسجدید، هنرستانها، مدارسخارجی و فراموشخانه کردهاند. این تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی به نقش جریانهای فکری در تنوع فضاهای آموزشی و چگونگی کارکرد آنها پرداخته است. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the role of intellectual currents in the variety of educational spaces of the Qajar era | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Shahbazi | ||
Assistant Professor, Department of Education, University of Science and Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
With the arrival of modernity in Qajar era Iran; Currents of thought emerged, each seeking to consolidate, promote, and formalize their own types of thinking; This is through the establishment of educational places; Both formal and informal, it was designed for the education of the next generation. For this reason, the variety of educational spaces in the Qajar era is evident compared to previous periods. Analyzing the role of intellectual currents in the diversity of educational spaces and the output of each one in this thesis; It shows that the institution of education is one of the main platforms for the promotion of different ideas and the diversity of educational spaces proves it. The findings indicate that each of the currents of traditional religious people, religious intellectuals and anti-religious dissidents started to establish educational spaces such as: schools, seminaries, new schools, conservatories. They have forgotten foreign schools and houses. This research, with a descriptive-analytical method, has dealt with the role of intellectual currents in the diversity of educational spaces and how they function based on the set goals. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 81 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 65 |