
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,235 |
نقش عملکرد شغلی در پیشبینی بهرهوری معلمان: مقایسه معلمان جوان با بازنشستگان درحالکار در مدارس ابتدائی | ||
تجارب معلمی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، دی 1403، صفحه 13-35 اصل مقاله (1.78 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/istt.2024.17181.1099 | ||
نویسندگان | ||
عباس عرب* 1؛ ابوذر جباری بدری2؛ سمیه سالاری3 | ||
1استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش فلارد، شهرستان لردگان، ایران. | ||
3مربی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: ارتباط عمیقی میان سطح کیفیت معلم و میزان بهرهوری وی از منظر عملکرد تحصیلی دانش آموزان وجود دارد. این پژوهش با هدف بررسی نقش عملکرد شغلی در پیشبینی بهرهوری معلمان انجام شد. روشها: پژوهش حاضر کاربردی، کمّی و از نوع توصیفی و مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دوره دوم ابتدائی منطقه فلارد در شهرستان لردگان استان چهار محال و بختیاری در سال تحصیلی 1402-1401 بود، که تعداد 116 دانش آموز معلمان بازنشستهی درحالکار سرشماری شدند و نیز 116 دانش آموز معلمان جوان، به روش تصادفی نمونهگیری شدند، سپس دو پرسشنامه استاندارد عملکرد شغلی پاترسون و بهرهوری یا آچیو هرسی، بلانچارد و گلداسمیت روی 232 نفر اجرا شد. یافتهها: میزان عملکرد وظیفه معلمان جوان دارای بیشترین میانگین و میزان عملکرد زمینه معلمان بازنشستهی درحالکار دارای کمترین میانگین بود. همچنین توانایی معلمان جوان دارای بیشترین میانگین و میزان انگیزش معلمان بازنشستهی درحالکار دارای کمترین میانگین بود. برخلاف معلمان جوان، مؤلفههای عملکرد شغلی در معلمان بازنشستهی درحالکار میتواند بهرهوری آنها را پیشبینی کند. میزان هر دو مولفه عملکرد شغلی و میزان همه مولفههای بهرهوری البته به جز حمایت سازمانی، در معلمان جوان نسبت به معلمان بازنشستهی درحالکار به طور معنیداری بیشتر بود. نتیجهگیری: بنابراین، این نتایج لزوم جذب حداکثری معلمان جوان را به سیاست گذاران و مسئولین نظام آموزش ابتدائی گوشزد میکند تا شاهد پیشرفت فزاینده تحصیلی دانش آموزان باشیم. | ||
کلیدواژهها | ||
بهرهوری؛ عملکرد شغلی؛ مدارس ابتدائی؛ معلمان بازنشسته درحالکار؛ معلمان جوان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of job performance in predicting teachers' productivity: comparing young teachers with retired teachers but working in elementary schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Arab1؛ Abozar Jabbari Badri2؛ Somayeh Salari3 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Administration, Farhangian University, P.O. Box 889-14665, Tehran, Iran. | ||
2Master of Educational Administration, Falard Department of Education, Lordegan county, Iran. | ||
3Instructor, Department of Educational Administration, Farhangian University, P.O. Box 889-14665, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: There is a deep connection between the teacher's quality level and his/her productivity from the point of view of students' academic performance. This research was conducted with the aim of investigating the role of job performance in predicting teachers' productivity. Methods: The current research is applied, quantitative and of the descriptive and comparative type. The statistical population of this research included the students of the second elementary period in the Falard region in the year of 2022-2023, that 116 students of retired working teachers were censused, and 116 students of young teachers were randomly sampled, then two questionnaires including Paterson's job performance and Hersey and Blanchard and Goldsmith's labor productivity were implemented on 232 people. Findings: The young teachers’ task performance had the highest average, and the retired working teachers’ field performance had the lowest average. Also, the young teachers’ ability level had the highest average, and the retired working teachers’ motivation level had the lowest average. Unlike young teachers, retired working teachers’ job performance components can predict their productivity. The amount of both job performance components and the amount of all components of productivity were higher in young teachers than retired working teachers. Conclusion: Therefore, these results point out the necessity of maximum recruitment of young teachers to the policy makers and officials of the elementary education system, so that we can see the students' increasing academic progress. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Productivity, Job performance, Elementary schools, Retired working teachers, Young teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 160 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 110 |