
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,925 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,226 |
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه نگرش به هوش مصنوعی دانشآموزان ایرانی | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 10، شماره 39، آذر 1403، صفحه 50-59 اصل مقاله (408.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی شمالی احمدآبادی1؛ عاطفه برخورداری احمدآبادی* 2 | ||
1دکتری روانشناسی، سازمان آموزش و پرورش، اردکان، یزد، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
این مطالعه با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه نگرش به هوش مصنوعی دانشآموزان ایرانی انجام شد. این پژوهش توصیفی از نظر ماهیت کمی و به لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری تحقیق نوجوانان دختر و پسر دوره اول متوسطه شهرستان اردکان در سال 140۳-۱۴۰۲، با تعداد تقریبی ۹۹00 نفر بودند. نمونهگیری به روش دواطلبانه انجام شد. برای تعیین روایی ابزار از روشهای روایی صوری، همسانی درونی و روایی سازه و برای سنجش پایایی پرسشنامه نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. دادهها با استفاده از نسخه 26 نرمافزار آماری spss و نسخه ۲۴ نرمافزار Amos مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد پرسشنامه خودگزارشی تک عاملی نگرش به هوش مصنوعی دانشآموزان ایرانی پس از حدف ۳ سوال از ۱۰ سوال اولیه، برای نگرش دانشآموزان ایرانی به هوش مصنوعی مناسب است. برای سنجش میزان اعتبار پرسشنامه از روایی صوری و روایی سازه استفاده شد. همسانی درونی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریب همبستگی هر یک از سوالات با کل پرسشنامه محاسبه و در بازه 656/۰ و 805/۰ قرار گرفت. نتایج بارهای عاملی مطلوب بالای ۴/۰ را نشان داد. علاوه بر این، خطای تقریب (RMSEA) ۰۴۳/0، شاخص نیکویی برازش (GFI) برابر با ۹۸۷/۰، شاخص برازندگی تطبیقی (CFI) برابر با ۹۹۵/0 و مقدار df /χ2 نیز ۴۷۲/۱ بدست آمد که از روایی سازه پرسشنامه پشتیبانی میکنند. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد که مقدار مطلوب 844/0 را برای کل پرسشنامه نشان داد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Construction and Validation of the Questionnaire on Attitudes Toward Artificial Intelligence among Iranian Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi Shomali Ahmadabadi1؛ Atefeh Barkhordari Ahmadabadi2 | ||
1PhD in Psychology, Teacher, Ardakan, Yazd, Iran | ||
2Master's student in clinical psychology, Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to construct and validate a questionnaire measuring Iranian students' attitudes towards artificial intelligence.This descriptive research is quantitative in nature and applied studies in terms of purpose. The target population consisted of male and female adolescents in the first grade of secondary school in Ardekan County in the years 2022-2023, with an approximate population of 9900. Sampling was done voluntarily. Validity was determined using formal validity, internal consistency, and structural validity methods. The Cronbach's alpha coefficient was used to assess the reliability of the questionnaire. Data analysis was conducted using version 26 of the SPSS statistical software and version 24 of the AMOS software. The results showed that a unifactorial self-report questionnaire on Iranian students' attitudes towards artificial intelligence is appropriate after removing 3 out of the initial 10 questions. Construct validity and formal validity were used to assess the questionnaire's reliability. Internal consistency was established by calculating the correlation coefficient of each question with the overall questionnaire, falling within the range of 0.656 to 0.805. The results indicated desirable factor loadings above 0.4. Additionally, the Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA) was 0.043, the Goodness of Fit Index (GFI) was 0.987, the Comparative Fit Index (CFI) was 0.995, and the df/χ2 value was 472.1, supporting the structural validity of the questionnaire. The reliability of the questionnaire was assessed using the Cronbach's alpha coefficient, indicating a satisfactory value of 0.844 for the entire questionnaire. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,334 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,197 |