
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,235 |
بررسی هندسه مفهوم عاملیت انسان در دیدگاه جان دیویی و پیامدهای تربیتی آن | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 10، شماره 39، آذر 1403، صفحه 60-68 اصل مقاله (324.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی جان درمیان* 1؛ سیدجلال هاشمی2 | ||
1گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی مفهوم عاملیت انسان در فلسفه جان دیویی و پیامد های تربیتی آن میپردازد. دیویی انسان را موجودی پویا و خلاق میداند که از طریق تعامل مستمر با محیط به رشد و تکامل میرسد. وی با رد دوگانهانگاریهای سنتی، بر یگانگی ذهن و بدن و پیوند نزدیک انسان با محیط اجتماعی و طبیعی تأکید میکند. این مقاله با رویکرد کیفی و تحلیل فلسفی، ابعاد عاملیت انسان را در اندیشه دیویی تحلیل کرده و آن را بهعنوان قابلیتی اکتسابی و پویا معرفی میکند که در فرایند تجربه و یادگیری شکل میگیرد. در فلسفه دیویی، مفهوم رشد بهعنوان افزایش ظرفیت تعامل هوشمندانه با محیط و بازسازی تجربیات، جایگاه محوری دارد و با مفاهیمی همچون دموکراسی، که بستری برای مشارکت اجتماعی و یادگیری خلاق فراهم میآورد، پیوندی تنگاتنگ دارد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که عاملیت انسان در نگاه دیویی، پیشنیاز تحقق رشد فردی و اجتماعی بوده و در جوامع دموکراتیک، به شکلگیری شهروندانی آگاه و مسئول میانجامد. این یافتهها، چارچوبی کاربردی برای بازاندیشی در نظامهای آموزشی فراهم میآورد. کلمات کلیدی: جان دیویی، عاملیت انسان، رشد، تجربه، دموکراسی. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the geometry of the concept of human agency in John Dewey's perspective and its educational consequences | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali jandarmiyan1؛ Seyed Jalal Hashemi2 | ||
1Department of Philosophy of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy of Education, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This research examines the concept of human agency in John Dewey's philosophy and its educational consequences. Dewey considers man as a dynamic and creative being that grows and evolves through continuous interaction with the environment. By rejecting traditional dualisms, he emphasizes the unity of mind and body and the close connection of man with the social and natural environment. With a qualitative approach and philosophical analysis, this article analyzes the dimensions of human agency in Dewey's thought and introduces it as an acquired and dynamic ability that is formed in the process of experience and learning. In Dewey's philosophy, the concept of growth as an increase in the capacity of intelligent interaction with the environment and reconstruction of experiences has a central position and is closely linked with concepts such as democracy, which provides a platform for social participation and creative learning. The results of this research show that in Dewey's view, human agency is a prerequisite for the realization of individual and social growth, and in democratic societies, it leads to the formation of informed and responsible citizens. These findings provide a practical framework for rethinking educational systems. KeyWords: John Dewey, human agency, growth, experience, democracy. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 149 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 78 |