
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,968 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,232 |
سرمایه مورد رقابت دانشجو معلّمان آموزش ریاضی: نظریهپردازی دادهبنیاد | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 62-77 اصل مقاله (679.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2025.17300.1092 | ||
نویسنده | ||
یونس کریمی فردین پور* | ||
استادیار گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، اهر، ایران | ||
چکیده | ||
در چارچوب نظری بوردیو، دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک میدان، کارکرد تخصصی خود یعنی آموزش معلّمان را بر عهده دارد. در این چارچوب، دانشگاه فرهنگیان زمانی میتواند کارکرد تخصصی خود را تحقّق بخشد که عاملان اجتماعی آن یعنی دانشجو معلّمان، برای افزایش سرمایه محوری خود همواره در رقابت باشند. سؤال اصلی این است که رقابت دانشجو معلّمان رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان برای دستیابی به کدام سرمایه محوری از بین سرمایههای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است؟ آنها در معرض چه نوع مخاطرات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی قرار دارند که در شکلگیری نگرشها، ارزشها و رفتارهای آنان مؤثر است؟ واکاوی پدیدارشناسانه از مقوله محوری و کشف شرایط علّی، زمینهای و مداخلهای در قبال این مخاطرات یک ضرورت پژوهشی است. بنابراین این پژوهش با نظریهپردازی دادهبنیاد، نمونهگیری هدفمند و پس از رسیدن به اشباع نظری نشان داد که دوگانه علمی و اقتصادی با درونمایه مطالبهگری، شرایط علّی دانشجو معلّمان آموزش ریاضی برای مقوله محوری «معلّم ریاضی خوب» است. از یک سوی فنّاوری به عنوان شرایط مداخلهگر و از سوی دیگر فرهنگ به عنوان شرایط زمینهای موجب میشود که آنها راهبردهای مرتبطکردن و ترکیبکردن را اتخاذ کنند که پیامدش در قالب دوگانه امیدواری و ناامیدی، نمود پیدا میکند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Disputed Capital in Iran’s Mathematics Education Students: Grounded Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Younes Karimi Fardinpour | ||
Assistant Professor, Department of Mathematics, Faculty of Basic Sciences, Islamic Azad University, Ahar Branch, Ahar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In Pierre Bourdieu's theoretical framework, Farhangian University, as a field, is responsible for its specialized function, namely teacher training. In this framework, Farhangian University can achieve its specialized function when its social agents, Farhangian’s mathematics education students are always in competition to increase their disputed capital as central capital. The main question is that the competition of Iran’s mathematics education students in the field of Farhangian University is to achieve which central capital among the cultural, economic and social capitals? What kind of cultural, economic and social capitals are they exposed to that are effective in forming their attitudes, values and behaviors? Phenomenological analysis of the central category and discovery of causal conditions, contextual factors, intervention conditions is a research necessity. Therefore, this research with Grounded Theory, purposeful sampling and after reaching theoretical saturation showed that the duality of science and economy with the theme of demandingness is the causal condition of Iran’s mathematics education students for the central category of "good math teacher". On the one hand, technology as an intervening condition and on the other hand, culture as a contextual condition causes them to adopt combining and connecting strategies, the result of which is manifested in the dual form of hope and deshope. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 59 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38 |