
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,986 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,235 |
تاثیر استفاده از مسائل پاسخ باز در ارزشیابی تکوینی بر نگرش به درس ریاضی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان میانه | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 78-98 اصل مقاله (664.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2025.17767.1101 | ||
نویسندگان | ||
حمید حسن زاده فرد* 1؛ مصطفی اصغری1؛ ایوب صمدی2 | ||
1گروه برق، دانشکده فنی و مهندسی، واحد میانه، دانشگاه آزاد اسلامی، میانه، ایران | ||
2گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد میانه، دانشگاه آزاد اسلامی، میانه، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف هدف از این مقاله بررسی تأثیر استفاده از سؤالات پاسخ باز در ارزشیابی تکوینی بر نگرش ریاضیدانش آموزان میباشد. روشها: جامعه آماری شامل دانشآموزان متوسطه اول شهرستان میانه است که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای تعداد 50 نفر از یک مدرسه و مقطع یکسان هشتم انتخاب شده است که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) تقسیم شدند. روش انجام پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون صورت میگیرد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه نگرش نسبت به ریاضی فنما-شرمن است. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 971/0 محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کواریانس) استفاده میشود. ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون نگرش ریاضی گرفته میشود؛ سپس گروه آزمایش تحت ارزشیابی تکوینی با سوالات پاسخ باز و ارزشیابی گروه کنترل، با روش سنتی و با استفاده از سوالات بسته پاسخ در بازه زمانی یک ماه قرار گرفتند و پس از اتمام دوره از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss، معنادار بودن تفاوت نمرات دو گروه، موثر بودن تفاوت نمرات دو گروه، موثر بودن استفاده از سوالات باز پاسخ در ارزشیابی تکوینی بر نگرش ریاضی و بهبود دیدگاه سخت بودن درس ریاضی را نشان میدهد. نتیجهگیری: استفاده از آموزش پاسخ باز در ارزشیابی تکوینی بر افزایش نگرش دانشآموزان نسبت به ریاضی در دوره متوسطه دانشآموزان مؤثر بوده و تأثیر مثبتی گذاشته است. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of open-ended questions in formative evaluation on the attitude towards mathematic of middle school students in Miyaneh | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid HassanzadehFard1؛ Mostafa Asghari1؛ Ayub Samadi2 | ||
1Department of Electrical Engineering, Miyaneh Branch, Islamic Azad University, Miyaneh, Iran | ||
2Department of Mathematic, Miyaneh Branch, Islamic Azad University, Miyaneh, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The current research was conducted with the aim of investigating the effect of using open-ended questions in formative assessment on the attitudes towards mathematics among middle school students. Methods: The statistical population of the research included first-year middle school students in Miyaneh. Using a multistage cluster random sampling method, 50 students were selected from one school and the same grade level (eighth grade). They were then randomly divided into two groups: experimental (25 students) and control (25 students). A quasi-experimental research design was employed, specifically a pretest-posttest design. The data collection instrument for the research was the Fennema-Sherman Mathematics Attitudes Scale. The reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha coefficient, which was 0.971. Descriptive and inferential statistics (analysis of covariance) were used for data analysis. First, pretests of mathematical attitudes were administered to both groups; then, the experimental group underwent formative assessment with open-ended questions, while the control group underwent traditional assessment using closed-ended questions over a one-month period. After the completion of the intervention, posttests were administered to both groups. Findings: The results of data analysis using SPSS software indicated the significant differences in the scores of the two groups, demonstrating the effectiveness of using open-ended questions in formative assessment on attitudes towards mathematics, mathematical confidence, and perceptions of the difficulty of mathematics. Conclusion: The use of open-ended questions in developmental assessment is effective in increasing students' attitudes toward mathematics in secondary school and has a positive impact. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 25 |