
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,151 |
بررسی آزمون نهایی ریاضی دهم بر اساس سطوح طبقهبندی نظریه سولو | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 2، تیر 1403، صفحه 32-41 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2025.17467.1095 | ||
نویسنده | ||
زهره خزاعی* | ||
بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران و پژوهشکده ریاضی ماهانی، پژوهشگاه افضلی پور، | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: آزمونهای هماهنگ کشوری میتوانند به عنوان معیاری استاندارد برای ارزیابی توانمندیهای ریاضی دانشآموزان در سطح ملی عمل کنند و به سنجش یکنواخت سطح دانش و تواناییهای ریاضی در سراسر کشور کمک نمایند. بنابراین، بررسی محتوای این آزمونها از جنبههای مختلف دارای اهمیت است. یکی از مؤثرترین طبقهبندیها برای ارزیابی نتایج یادگیری و سطح رشد دانشآموزان، طبقهبندی سولو است. هدف این پژوهش، بررسی محتوای آزمون ریاضی پایه دهم- هماهنگ کشوری (خرداد 1403) بر اساس نظریه سولو میباشد.روشها: این تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی و با روش تحلیل محتوا انجام شده است. برای ارزیابی همسویی کدگذاری، از ضریب کاپای کوهن استفاده شده که مقدار 0/83 بهدست آمده و از قابلیت اطمینان خوبی برخوردار است. یافتهها: . نتایج نشان میدهد که 65 درصد از مسائل در سطح چندساختاری، 30 درصد در سطح تک ساختاری و 5 درصد در سطح رابطهای قرار دارند و هیچ مسئلهای در سطح انتزاع تعمیمیافته وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر میتوانند به معلمان کمک کنند تا فرایند آموزش و یادگیری را بر اساس سطوح شناختی دانشآموزان بهبود بخشند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the 10th math final exam based on the classification levels of the SOLO theory | ||
نویسندگان [English] | ||
zohreh khazaei | ||
Department of Mathematics Education, Faculty of Mathematics and Computer, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran and Mahani Math Center, Afzalipour Research Institute, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran | ||
چکیده [English] | ||
benchmark for evaluating students' mathematical abilities at the national level and help to measure uniformly the knowledge and mathematical abilities across the country. Therefore, it is important to examine these tests from different aspects. One of the three classifications for evaluating the results and level of development of students is Solo classification. The purpose of this research is to investigate the 10th grade mathematics test - coordinated by the country (June 1403) based on Solow's theory. Methods: This research was done descriptive-analytically and with the content analysis method. To evaluate the alignment of coding, Cohen's kappa coefficient is used, which is obtained as 0.83 and has reliable reliability. Findings: The results show that 65% of the issues are at the structural level, 30% at the single-structure level, and 5% at the relationship level, and there are no issues at the generalized abstraction level. Conclusion: These results can help teachers to improve teaching based on students' cognitive level. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 122 |