
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,846 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,201 |
روشهای گویا نمودن زبان دعا در کودکان دوره ابتدایی برپایه نعمتهای حسی در صحیفه سجادیه | ||
دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/qej.2025.17229.1036 | ||
نویسنده | ||
فاطمه زنداقطاعی* | ||
طلبه سطح 4حوزه علمیه یزد، مدرس دانشگاه فرهنگیان کرمان | ||
چکیده | ||
ارتباط آگاهانه با خداوند در قالب زبان دعا، از جمله موضوعاتی است که توجه به آن در آموزش و تربیت کودک ضروری است. پژوهش حاضر با هدف ارتقای کیفیت آموزش دعا و روشمندسازی آن برای کودکان دوره ابتدایی انجام شده است. به همین منظور، با در نظر گرفتن مراحل رشد این کودکان و درک آنها از مفهوم دعا، تلاش شده است تا روشهایی پویا برای بیان مفهوم دعا پیشنهاد شود. این روشها با الهام از ادعیه صحیفه سجادیه و بر پایه کشف تحلیلی گزارههای دعا، استنباط شدهاند. مهمترین این روشها عبارتند از: سیر از کلی به جزئی، ارتباطبخشی توصیفی، تصویرسازی ذهنی، تشبیه حسی، شکرگزاری با تضاد، و مشاهده تجربی کارآیی و کارکرد نعمتها. یافتههای پژوهش نشان میدهد که این روشها، با تمرکز بر نعمتهای حسی و تقویت تفکر خلاق در کودکان و تمرین زبانی آنها، نه تنها در گویایی زبان کودک مؤثر است، بلکه به تدریج توجه او را به ارتباط بین نعمت و نعمتدهنده معطوف میکند، تا ارتباطی عمیقتر با خداوند برقرار کرده و زبان دعای خود را غنیتر و گویاتر سازند. | ||
کلیدواژهها | ||
دعا؛ کودکان؛ صحیفه سجادیه؛ نعمتهای حسی؛ زبان گویا؛ ارتباط با خدا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Methods of expressing the language of prayer in elementary school children based on sensory blessings in Sahifa Sajjadiyah | ||
چکیده [English] | ||
Conscious communication with God in the form of the language of prayer is one of the issues that must be addressed in the education and upbringing of children. The present study was conducted with the aim of improving the quality of prayer education and systematizing it for elementary school children. For this purpose, by considering the stages of development of these children and their understanding of the concept of prayer, an attempt has been made to propose dynamic methods for expressing the concept of prayer. These methods have been derived with inspiration from the supplications of Sahifa al-Sajjadiyah and based on the analytical discovery of prayer propositions. The most important of these methods are: going from the general to the particular, descriptive communication, mental imagery, sensory analogy, gratitude with contrast, and experimental observation of the effectiveness and function of blessings. Research findings show that these methods, by focusing on sensory blessings and strengthening children's creative thinking and language practice, are not only effective in the child's eloquence, but also gradually direct their attention to the connection between the blessing and the giver, so that they can establish a deeper connection with God and make their prayer language richer and more eloquent. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Prayer, children, Sahifa al-Sajjadiyah, sensory blessings, expressive language, connection with God | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 55 |