
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,864 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,207 |
واکاوی مولفه های تفکر خلاق در انیمیشن زوتوپیا | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 10، شماره 40، اسفند 1403، صفحه 17-27 اصل مقاله (389.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین فاریابی1؛ محبوبه البرزی* 2 | ||
1کارشناس علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران. | ||
2استاد گروه مبانی تعلیم و تربیت دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
انیمیشنها درمیان رسانههای مختلف از مهمترین ابزارها جهت پرورش تفکر کودکان محسوب میشوند و انتخاب آگاهانه و هدفمند آنان می تواند باتوجه به اهداف تربیتی در کودکان موثر باشد. در این خصوص پرورش تفکر خلاق در کودکان با استفاده از انیمیشنهای مناسب می تواند راهکار مهمی برای والدین و متخصصان تعلیم وتربیت باشد. در این راستا هدف پژوهش حاضربررسی مؤلفههای تفکر خلاق در انیمیشن زوتوپیا بود. پژوهش در رویکرد کیفی بهشیوه تحلیل محتوای قیاسی بصورت توصیفی- تفسیری انجام شد. انیمیشن زوتوپیا بر اساس آمار مخاطبین ازسایت IMDb انتخاب گردید. در این راستا این انیمیشن آمار مخاطبین قابل ملاحظهای دربین کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان را دارد. جهت انتخاب واحد تحلیل از سکانسهای انیمیشن استفاده گردید. تعداد سکانسهای این انیمیشن 64 مورد بود. تحلیل یافتهها درهر سکانس بر اساس مؤلفههای تفکر خلاق آمابلی و تورنس انجام گرفت. جهت اعتبارسنجی یافتهها از بازبینی محقق و مسیر ممیزی استفاده شد. نتایج تحلیل ها نشان داد این انیمیشن از میان سه مؤلفه خلاقیت آمابلی (مهارتهای موضوعی، مهارتهای خلاقانه و انگیزش) در مؤلفه مهارتهای خلاقانه بیشترین فراوانی را دارد و کمترین فراوانی مربوط به مؤلفه انگیزش بود. همچنین براساس مؤلفههای چهارگانه خلاقیت تورنس (سیالی، انعطاف پذیری، بداعت، گسترش وبسط)، مؤلفه بداعت بیشترین فراوانی و مؤلفه بسط وگسترش کمترین فراوانی رانشان داد. درمجموع انیمیشین زوتوپیا توان پرورش تفکر خلاق درکودکان را دارد و میتواند دربرگیرنده مضامین تربیتی لازم جهت پرورش تفکر خلاق باشد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the components of creative thinking in Zootopia animation | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Faryabi1؛ Mahboubeh Alborzi2 | ||
1Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Iran. | ||
2Professor of the Department of Basics of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Animations are considered among the most important tools for developing children's thinking among various media, and their conscious and purposeful selection can be effective in terms of educational goals in children. In this regard, developing creative thinking in children using appropriate animations can be an important solution for parents and education specialists. In this regard, the aim of the present study was to examine the components of creative thinking in the animation Zootopia. The research was conducted in a qualitative approach using a descriptive-interpretative deductive content analysis method. The animation Zootopia was selected based on audience statistics from the IMDb website. This animation has a significant audience among children, adolescents, and even adults. Animation sequences were used to select the unit of analysis. The number of sequences in this animation was 64. The analysis of the findings in each sequence was carried out based on the components of Amablie and Torrance's creative thinking. The researcher's review and audit trail were used to validate the findings. The results of the analysis showed that this animation has the highest frequency among the three components of Amablie creativity (domain -relevant skills, creativity-relevant processes, and intrinsic task motivation ) in the creativity-relevant skills component, and the lowest frequency was related to the motivation component. Also, based on the four components of Torrance's creativity (fluency, flexibility, originality, elaboration), the originalitycomponent showed the highest frequency and the elaboration component showed the lowest frequency. Overall, the Zootopia animation has the ability to fastering creative thinking in children and can include the necessary educational themes for cultivating creative thinking. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 190 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 124 |