
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,975 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,233 |
سنجش مفهوم سرمایه اجتماعی در موفقیت مدارس: مطالعهای بر اساس تجربه مدیران | ||
تجارب معلمی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، دی 1403، صفحه 60-81 اصل مقاله (1.38 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/istt.2024.17675.1114 | ||
نویسندگان | ||
سیروس مرادخواه* 1؛ فاروق یزدان ستا2؛ پروانه محمدی3 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت ٱموزشی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
2استادیار رشته علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد سقز | ||
3دانش اموخته مدیریت اموزشی از دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
چکیده | ||
اهداف: سرمایه اجتماعی مدیران مدارس نقش کلیدی در موفقیت مدارس ایفا میکند. مدیرانی که دارای سطح بالایی از سرمایه اجتماعی هستند، از طریق ایجاد ارتباطات مؤثر با معلمان، دانشآموزان، والدین و جامعه محلی، محیط همکارانه و مشارکتی در مدرسه ایجاد میکنند. روشها: این پژوهش پدیدارنگارانه به مفهومسازی سرمایه اجتماعی میان مدیران آموزشی در مدارس ابتدایی میپردازد. مشارکتکنندگان بالقوه تمامی مدیران آموزشی در مقطع ابتدایی در شهر سنندج بودند که 17 نفر از آنان بهصورت هدفمند (ناهمگن) انتخاب و با استفاده از یک پروتکل مصاحبه نیمهساختاریافته دعوت به مشارکت شدند. یافتهها: بر اساس تجزیهوتحلیل دادهها، سلسلهمراتبی از پنج طبقه برای راههای تجربه و درک سرمایه اجتماعی شناسایی شد تا این مفهوم را به سرمایه اجتماعی بهعنوان مولد اعتماد، بهعنوان شبکه همکارانه، بهعنوان تعلق به فرهنگسازمانی، بهعنوان مشارکت در گفتمان علمی و بهعنوان خلق اجتماع علمی توصیف کنند. نتیجهگیری: چهار مؤلفه آگاهی یعنی چارچوب، ارتباط، هدف و نتیجه، ساختار سلسلهمراتب را شکل میدهند. یافتههای این پژوهش به سیاستگذاران آموزشی نشان میدهد که سرمایه اجتماعی به مدیران در مدارس چگونه است. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه اجتماعی؛ مدیران آموزشی؛ مدیریت فرهنگ؛ تجربه زیسته؛ مدارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessing Social Capital in Educational Success: A Study Based on School Leaders' Perspectives | ||
نویسندگان [English] | ||
سیروس مرادخواه1؛ Farogh yazdanseta2؛ parvaneh mohammadi3 | ||
1Ph.D student in Educational Administration of kurdistan university,sanandaj.Iran. | ||
2Assistant Professor of Educational Sciences, Azad University, Saqqez Branch | ||
3Studied educational management from Boali Sina University, Hamadan | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The social capital of school administrators plays a key role in the success of schools. Principals with high levels of social capital create a collaborative and collaborative school environment through effective communication with teachers, students, parents, and the local community.Methods: This phenomenological research deals with the conceptualization of social capital among educational managers in schools. The research field of Kurdistan province and the potential participants were all educational managers in Sanandaj city, 17 of whom were selected purposefully (heterogeneous) and invited to participate using a semi-structured interview protocol.Findings: Based on the data analysis, a hierarchy of five levels was identified for the ways of experiencing and understanding social capital in order to define this concept as social capital as a generator of trust, as a network of colleagues, as belonging to the organizational culture, as participation in the discourse. scientific and describe it as the creation of a scientific community.Conclusion: The four components of awareness, i.e. frame, relationship, goal and result, form the hierarchy structure. The findings of this research show the educational policy makers what social capital is like for school administrators. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Life experiences, educational managers, social capital | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 174 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 98 |