
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,968 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,231 |
مروری بر مدل طرح یادگیری مدنظر برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان | ||
تجارب معلمی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، دی 1403، صفحه 49-59 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/istt.2024.17408.1108 | ||
نویسندگان | ||
حسنعلی گرمابی* 1؛ علیرضا طاهرنژاد2؛ صادق سعدی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
2گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
اهداف: در نظام آموزشی تربیتمعلم ایران (دانشگاه فرهنگیان) تدریس در دوره کارورزی بهعنوان یکی از فعالیتها در کارورزی 2، 3 و 4 در قالب تدریس به گروههای کوچک تا تدریس به کل کلاس، پیشبینیشده است. مطالعه حاضر به دنبال تبیین چرایی، چیستی و چگونگی تدوین طرح یادگیری در برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان بوده است. روشها: این مطالعه یک پژوهش کاربردی از نوع مطالعات توصیفی و کیفی است در این راستا پژوهشگران ابتدا از طریق مطالعه کتابخانهای و همچنین روش پیمایشی (انجام مصاحبه) اطلاعات لازم را جمعآوری سپس با روش جستار نظرورزانه بهعنوان یک روش کیفی کوشیدهاند منطق، چیستی و چگونگی تدوین طرح یادگیری توسط کارورزان برای انجام تدریس در مدارس را جستارپردازی و تبیین نمایند. با عنایت به کیفی بودن پژوهش برای تأیید پذیری یافتهها از راهبرد مرور همکاران استفاده شده است. یافتهها: نتایج پژوهش تبیین مدل و الگوی طرح یادگیری موردنظر دانشگاه فرهنگیان است که در آن قسمتهای مختلف آن الگو به تفکیک تشریح شده است؛ که استادان و معلمان راهنمای کارورزی و دانشجومعلمان با مراجعه به آن میتوانند نسبت به تدوین طرحهای یادگیری مناسب اقدام نمایند. نتیجهگیری: مدل طرح یادگیری مدنظر کارورزی دانشگاه فرهنگیان محدود به راهبرد React بوده ازاینرو پیشنهاد میگردد دانشگاه فرهنگیان به دنبال ارائه مدل طرح یادگیری قابلاستفاده برای همهی رشتهها و با چهارچوب باز و انعطافپذیر باشد که کارورزان بتوانند با الگوهای تدریس دیگری بهجز راهبرد React نیز به تدوین طرحهای یادگیری بپردازند. | ||
کلیدواژهها | ||
طرح یادگیری؛ برنامه درسی؛ کارورزی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An overview of the learning plan model considered in the internship curriculum of Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
hassan ali garmabi1؛ alireza tahernejad2؛ sadegh saadi2 | ||
1Assistant Professor of Educational Sciences Department of Farhangian University | ||
2Department of Educational Sciences, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: In the Iranian teacher training system (Farhangian University), teaching during the internship period is foreseen as one of the activities in internships 2, 3, and 4 in the form of teaching to small groups to teaching to the whole class. The present study sought to explain why, what, and how to develop a learning plan in the internship curriculum of Farhangian University. Methods: This study is an applied research of the type of descriptive and qualitative studies. In this regard, the researchers first collected the necessary information through a library study and also a survey method. Then, using the speculative essay research method as a qualitative method, they tried to investigate and explain the logic, what, and how to develop a learning plan by interns to teach in schools. Given the qualitative nature of the research, the peer review strategy was used to verify the findings. Findings: The results of the study explain the model and pattern of the learning plan intended by Farhangian University, in which the different parts of that pattern are explained separately. teachers student can refer to to develop appropriate learning plans. Conclusion: The learning plan model considered for internship at Farhangian University is limited to the React strategy. Therefore, it is suggested that Farhangian University seek to provide a learning plan model that can be used for all disciplines and with an open and flexible framework so that interns can develop learning plans with teaching models other than the React strategy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
learning plan, curriculum, internship, Farhangian University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 121 |