
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,983 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,234 |
بررسی رابطه فلات شغلی با پیامدهای کاری مثبت معلمان | ||
تجارب معلمی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، دی 1403، صفحه 82-98 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/istt.2025.17687.1116 | ||
نویسندگان | ||
صلاح الدین ابراهیمی* 1؛ عبدالله عالی شیرمرد2 | ||
1استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: معلمان دارای شرایط متفاوت کاری با دیگر مشاغل هستند و فلات شغلی در بین معلمان به لحاظ ویژگیهای شغلی و بافت سازمانی شیوع زیادی دارد؛ بنابراین این پژوهش بهمنظور بررسی رابطه فلات شغلی با پیامدهای کاری مثبت معلمان انجام شد. روشها: پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و بر اساس روش گردآوری دادهها، کمی از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس دولتی شهرستان مهاباد بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 323 نفر با روش کوکران بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد فلات شغلی میلمن (1992)، رضایت شغلی اسمیت و همکاران (1969)، تعهد عاطفی به سازمان میر و آلن (1997) و دلبستگی به کار پرایس (2003) استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه بین همه متغیرهای پژوهش، با فلات شغلی معنیدار بود (P=<0/05). از میان متغیرهای پژوهش به ترتیب رضایت شغلی (28/0-)، تعهد سازمانی (25/0-) و دلبستگی به کار (16/0-) دارای بالاترین ضریب همبستگی منفی با فلات شغلی بودند. همچنین نتایج آزمون آماری رگرسیون نشان داد که فلات شغلی تأثیر منفی و معناداری روی رضایت شغلی (156/0-=B)، تعهد (254/0-=B) و دلبستگی به کار (289/0-=B) معلمان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تعهد سازمانی؛ دلبستگی به کار؛ رضایت شغلی؛ فلات شغلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the relationship between career plateau and positive work outcomes for teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Salahedin Ebrahimi1؛ Abdollah Ali Shirmard2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Management, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Teachers have different working conditions than other professions, and career plateaus are highly prevalent among teachers in terms of job characteristics and organizational context. Therefore, this study was conducted to examine the relationship between career plateaus and positive work outcomes for teachers. Methods: The present study was based on an applied purpose and based on the data collection method, it was a quantitative descriptive-correlational type. The statistical population of this study included all teachers of public schools in Mahabad city, who were selected as the research sample using a random sampling method using the Cochran method. The standard questionnaires of Millman's job plateau (1992), Smith et al.'s job satisfaction (1969), Meyer and Allen's affective commitment to the organization (1997), and Price's job attachment (2003) were used to collect data. Findings: The results of the Pearson correlation coefficient test showed that the relationship between all research variables and job plateau was significant at the level of (P=<0.05). Among the research variables, job satisfaction (-0.28), organizational commitment (-0.25) and job attachment (-0.16) had the highest negative correlation coefficient with job plateau, respectively. Also, the results of the regression statistical test showed that job plateau has a negative and significant effect on job satisfaction (B=-0.156), commitment (B=-0.254) and job attachment (B=-0.289) of teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Career plateau, job satisfaction, job attachment, job commitment | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 119 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 77 |