
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 464 |
تعداد مقالات | 3,575 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,198,093 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,396,895 |
تأثیر دانشآموزش محتوا (فورهند تنیس روی میز) بر عملکرد و توجه انتخابی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی: راهکاری برای توسعه حرفهای معلمان تربیتبدنی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 34، دی 1403، صفحه 1-19 اصل مقاله (875.97 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2025.17315.1748 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد محمدی اورنگی* 1؛ شهرام نظری2 | ||
1گروه علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران | ||
2گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: ارتقای دانش آموزش محتوا در سالیان اخیر مورد توجه اکثر محققین بوده است. بااینحال در تربیتبدنی به این موضوع کمتر توجه شده است. هدف این مطالعه، تأثیر دانش آموزش محتوا بر عملکرد دانشآموزان چهارم ابتدایی منطقه شش تهران در فورهند تنیس روی میز و توجه انتخابی بود. روش شناسی: برای انجام این مطالعه نیمهتجربی، 40 دانشآموز با میانگین سن 73/10 و انحراف استاندارد 12/1 بهصورت دردسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در ابتدا یک گروه به مدت 6 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه مهارت فورهند تنیس روی میز را زیر نظر یک معلم، آموزش دیدند؛ سپس معلم در یک کارگاه ششساعته شرکت کرد و به گروه دیگر، مانند گروه اول، آموزش داد. آزمون شامل دقت عملکرد فورهند تنیس و آزمون استروپ بود که فورهند تنیس در چهار مرحله پیشآزمون، پسآزمون، یادداری و انتقال و توجه انتخابی در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون ارزیابی شد. یافته ها: نتایج تحلیل آنوای مرکب نشان داد اثر آزمون و گروه آزمون برای هر دو متغیر معنادار است. بهطوریکه برای پیش آزمون تفاوتی در بین گروهها مشاهده نشد؛ اما در پسآزمون، آزمون یادداری و انتقال گروه تجربی عملکرد بهتری در مقایسه با گروه کنترل در هر دو متغیر داشتند. نتیجه گیری: این نتایج نشان میدهد کارگاههای دانشافزایی دانش محتوا میتواند به مربی کمک کند تا عملکرد فراگیران را بهبود ببخشد؛ لذا استفاده از این کارگاه در ورزش و تربیتبدنی نیز کمککننده است. | ||
کلیدواژهها | ||
توجه انتخابی؛ دانش آموز؛ دانش آموزش محتوا؛ فورهند تنیس روی میز؛ توسعه حرفه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Knowledge of Educational Content (Table Tennis Forehand) on the Performance and Selective Attention of Second Period Elementary School Students: A Solution for the Professional Development of Physical Education Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Behzad Mohammadi Orangi1؛ Shahram Nazari2 | ||
1Department of sport sciences, faculty of physical education, Damghan University, Damghan, Iran | ||
2Department of physical education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Purpose: Knowledge of educational content is important to help students to implement motor skills and instructors to help students. The purpose of this study was to examine the effect of educational content knowledge on the performance of fourth graders in table tennis forehand and selective attention. Methodology: For this study, 40 students with an average age of 10.73 and a standard deviation of 1.12 were randomly selected and divided into two groups of experimental and control groups (N=20). The experimental group received instruction on table tennis forehand skills from a teacher for 6 sessions lasting 90 minutes each. The teacher then participated in a six-hour workshop and taught the same skills to the control group. The test included accuracy in table tennis forehand performance and the Stroop test. Findings: The results indicated that the effect of the test and test*group was significant for both variables. While there was no initial difference between the groups in the pre-test, the post-test and retention results showed that the experimental group outperformed in both variables compared to the control group. Conclusion: These findings suggest that content knowledge workshops can enhance the performance of learners. Therefore, implementing such workshops in sports and physical education can be beneficial. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Selective attention, Student, Educational content knowledge, Table tennis forehand, Professional development | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 200 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 260 |