
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,811 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,145 |
رویکردهای آموزش و مهارتهای درک متون ادبی عربی معاصر | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 2، اسفند 1403، صفحه 38-59 اصل مقاله (3.84 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.4004 | ||
نویسندگان | ||
جمال غافلی* 1؛ علی خضری2؛ رسول بلاوی3 | ||
1استاد مدعو پردیس دانشگاه فرهنگیان حضرت رسول اکرم (ص) خوزستان | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس بوشهر | ||
3استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
مهارت خواندن و درک متن یکی از مهارتهای مهم زبان که برای فهم معنا و افکار موجود در متن بکار میرود. توجه به این مهارت در دروس متون ادبی معاصر یکی از مهمترین موضوعات حوزهی آموزش زبان به شمار میرود. استفاده از روشهای صحیح تدریس میتواند در تقویت مهارت درک متن ادبی نقش بسزایی داشته باشد. با این وجود ملاحظه میشود که متون ادبی با روشهای قدیمی تدریس میشوند و بسیاری از استادان از راهبردهای جدید و مناسب تدریس این متون استفاده نمیکنند. این امر سبب شده است که دانشجویان چندان نتوانند در دست یابی به مهمترین اهداف متون ادبی موفق باشند. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به بررسی رویکردهای آموزش و مهارتهای درک متون ادبی عربی معاصر و همچنین به ارائه راه کارهای مناسب تدریس می پردازد. یافته های پژوهش نشان میدهد اساتید رشته زبان و ادبیات عربی به میزان کم از روش تدریس مناسب و نوین برای درک و فهم متون ادبی استفاده میکنند. از آنجایی که انتخاب روش تدریس در فرایند تدریس از اهمیت ویژهای برخوردار است، ضروری است که اساتید متون ادبی توجه بیشتری به انتخاب آن داشته باشند. مشاهده میشود که اساتید غالباَ از روش سخنرانی برای تدریس متون ادبی استفاده میکنند که در مقایسه با سایر راهبردها، روشی سنتی محسوب میشود، اما از راهبردهای همچون بحث گروهی، بارش مغزی، حل مسئله و یادگیری مشارکتی که راهبردهای جدیدی هستند به ندرت استفاده میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکردهای آموزش؛ روشهای نوین؛ تدریس؛ راهبردهای تدریس؛ نقاط ضعف و قوت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching approaches and comprehension skills of contemporary Arabic literary texts | ||
نویسندگان [English] | ||
jamal ghafeli1؛ Ali khezri2؛ Rasoul Balavi3 | ||
1Visiting professor of Farhangian University of Hazrat Rasool Akram in Khuzestan | ||
2Associate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Persian Gulf University, Bushehr | ||
33- Professor of the Department of Arabic Language and Literature, shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The skill of reading and understanding the text is one of the important language skills used to understand the meaning and thoughts in the text. Paying attention to this skill in the courses of contemporary literary texts is considered one of the most important topics in the field of language education. The use of correct teaching methods can play a significant role in strengthening the ability to understand the literary text. However, it is observed that literary texts are taught with old methods and many professors do not use new and appropriate strategies for teaching these texts. This has caused students to be unable to achieve the most important goals of contemporary literary texts. The current research, using the descriptive-analytical method, examines the teaching approaches and comprehension skills of contemporary Arabic literary texts, as well as providing appropriate teaching solutions.The findings of the research show that Arabic language and literature professors use the appropriate and modern teaching methods to understand literary texts. Since the choice of teaching method is of particular importance in the teaching process, it is necessary for literary teachers to pay more attention to its choice. And it can be seen that professors often use the lecture method to teach literary texts, which is considered a traditional method compared to other strategies, but strategies such as group discussion, brainstorming, problem solving, and collaborative learning are new strategies. They rarely use it. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Approaches, methods, teaching, Strategies, Weaknesses and strengths | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 119 |