
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,813 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,147 |
میزان مطابقت مطالب کتاب درس عربی پایه هشتم با مفاهیم سند تحول بنیادین (بررسی موردی متون، تصاویر و تمرینات) | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 2، اسفند 1403، صفحه 60-87 اصل مقاله (5.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.4005 | ||
نویسندگان | ||
مهدیه زمانی* 1؛ نسرین عباسی2؛ مهدی نظری دهمند3 | ||
1دبیر قرآن و عربی متوسطه اول، منطقه گلتپه | ||
2دانشکاه بوعلی سینا | ||
3کارشناس ارزیابی و عملکرد منطقه گلتپه | ||
چکیده | ||
سند تحول بنیادین، با توجه ظرفیت وجودی انسان، به ساحت های شش گانه (اعتقادی، اجتماعی، زیستی، زیباشناختی، اقتصادی و علمی و فناوری) که جهت ارتقاء نظام آموزشوپرورش کشور و برای تحقق حیات طیبه لازم است، می پردازد. پژوهش حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف گام نهادن در مسیر شکلگیری تربیت صحیح، میزان توجه کتاب عربی هشتم به ساحتهای شش گانه را بررسی میکند. نتایج پژوهش نشان می دهد که مؤلفان به ساحت های مختلف توجه داشته اند؛ چنان که در درس اول به معرفی شخصیت های ملی و آثار ملی- میهنی پرداخته و در درس سوم «مهنتک فی المستقبل» به معرفی شغل ها و ساحت حرفه ای و توجه و اهتمام به جایگاه مشاغل و اهمیت آن ها در بقای جامعه اسلامی پرداخته. در درس هفتم به مکان های تفریحی و ساحت زیستی، زیباشناختی و طبیعت و مسئولیت انسان در قبال آن اشاره نموده، در درس سوم و پنجم گریزی به ساحت اجتماعی و مسئله خانواده و جایگاه آن در نظام اسلامی زده شده، هم چنانکه ساحت های اعتقادی و بدنی و سایر ساحت ها نیز جایگاه ویژه ای در کتاب عربی هشتم دارد. پرداختن به این ساحت ها سبب رشد متوازن و همه جانبه دانش آموزان می شود که بهنوبه خود، زمینه حضور مؤثر و فعال ایشان را در لایه-های مختلف زندگی و اجتماع فراهم می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
کتاب عربی زبان قرآن؛ متوسطه اول و دوم؛ ترجمهی افعال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessing Conformity of the Eighth Grade Arabic Textbook Content with the Fundamental Evolution Document (A Case Study of Texts, Images, and Exercises) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdie Zamani1؛ nasrin abbasi2؛ Mahdi Nazari Dehmand3 | ||
1Qur'an and Arabic teacher of the first secondary school, Goltepe region | ||
2bualisina univer sity | ||
3Goltepe region evaluation and performance expert | ||
چکیده [English] | ||
Since the fall of 2013, the fundamental change document for writing textbooks was placed on the agenda of the Ministry of Education. Since then, textbooks are compiled based on the six areas of this document and the national curriculum, among the six areas - devotional and moral education, Social and political education, biological and physical education, aesthetic and artistic education, economic and professional education, scientific and technological education, almost all six areas have been considered in the compilation of the eighth grade Arabic book, texts and simple phrases used in the Arabic book. In addition to the pictures, in addition to increasing the students' ability to understand the texts, the Quran and religious hadiths help the students a lot. attention to moral and religious concepts; the importance of preserving the environment and nature and human responsibility for it; the importance and position of home and family; Paying attention to the position of jobs and their importance in the survival of Islamic society is one of the goals of this textbook. These goals provide the basis for students to achieve basic skills and help them to grow in a balanced and comprehensive way, so that they can have an effective and active presence in different levels of life and society. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Fundamental change document, textbook, pictures, Arabic language, content analysis, eighth grade | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 58 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 48 |