
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,846 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,198 |
بررسی تأثیر روشهای تدریس خلاقانه بر یادگیری زبان عربی در دانشآموزان دوره متوسطه دوم: راهکارها و چالشها | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 2، اسفند 1403، صفحه 88-106 اصل مقاله (4.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.4006 | ||
نویسندگان | ||
زهره حمزه لو* 1؛ زینب قاسمی اصل2 | ||
1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
زبان رسمی بیش از 22 کشور جهان عربی است. فراگیری زبان عربی، برای خیلی از افراد ضروری و درعینحال چالشبرانگیز است. یکی از برنامههایی که برای بهبود و تقویت زبان عربی میتوان بهکار گرفت، استفاده از روشهای تدریس متنوع و خلاق است. این پژوهش به بررسی تأثیر روشهای تدریس خلاقانه بر یادگیری زبان عربی در دانشآموزان دوره متوسطه دوم میپردازد. با توجه به اهمیت زبان عربی در فرهنگ و دین اسلام، ارتقاء کیفیت آموزش این زبان ضرورت دارد. روشهای تدریس خلاقانه، شامل فعالیتهای گروهی، بازیهای آموزشی، استفاده از فناوریهای نوین و پروژههای عملی، بهعنوان ابزارهایی مؤثر در جذب توجه و انگیزه دانشآموزان شناخته شدهاند. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی راهکارها و چالشهای مربوط به اجرای این روشها در کلاسهای زبان عربی است. روش پژوهش از نوع ترکیبی است. برای این منظور، دادهها از طریق پرسشنامهها و مصاحبههای نیمهساختاریافته با معلمان و دانشآموزان جمعآوری شد. نتایج نشان داد که استفاده از روشهای تدریس خلاقانه میتواند به بهبود مهارتهای شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن دانشآموزان کمک کند و همچنین موجب افزایش انگیزه و علاقهمندی آنها به یادگیری زبان عربی گردد. با این حال، چالشهایی نظیر کمبود منابع آموزشی، عدم آشنایی معلمان با روشهای نوین و فشارهای درسی موجود، مانع از اجرای کامل این روشها میشود. در نهایت، این پژوهش پیشنهادهایی برای بهبود شرایط تدریس زبان عربی ارائه میدهد، ازجمله برگزاری کارگاههای آموزشی برای معلمان و تأمین منابع آموزشی مناسب. | ||
کلیدواژهها | ||
روشهای تدریس خلاقانه؛ بازی؛ یادگیری زبان عربی؛ دانشآموزان دوره متوسطه دوم؛ راهکارها؛ چالشها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the Impact of Creative Teaching Methods on Arabic Language Learning in High School Students: Strategies and Challenges | ||
نویسندگان [English] | ||
Zohreh Hamzehlou1؛ Zainab Ghasemi Asal2 | ||
1Department of Educational Sciences,, Farhangian University,, Tehran,, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Arabic is the official language of more than 22 countries around the world. Learning Arabic is essential yet challenging for many individuals. One of the programs that can be implemented to enhance and strengthen Arabic language skills is the use of diverse and creative teaching methods. This study examines the impact of creative teaching methods on Arabic language learning among secondary school students. Given the importance of the Arabic language in culture and the Islamic religion, improving the quality of education in this language is necessary. Creative teaching methods, which include group activities, educational games, the use of modern technologies, and practical projects, are recognized as effective tools for capturing students' attention and motivation. The main objective of this research is to identify the strategies and challenges related to the implementation of these methods in Arabic language classes. The research method is of a mixed type. To this end, data were collected through questionnaires and semi-structured interviews with teachers and students. The results indicated that the use of creative teaching methods can help improve students' listening, speaking, reading, and writing skills, as well as increase their motivation and interest in learning Arabic. However, challenges such as a lack of educational resources, teachers' unfamiliarity with modern methods, and existing academic pressures hinder the full implementation of these methods. Ultimately, this research offers suggestions for improving the conditions for teaching Arabic, including organizing training workshops for teachers and providing appropriate educational resources. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Creative teaching method, game, Arabic language learning, high school students, solutions, challenge | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 144 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 113 |