
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 475 |
تعداد مقالات | 3,696 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,339,794 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,495,954 |
یادگیری عمیق سینتیک شیمیایی با استفاده از مفاهیم فیزیک | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 27، مهر 1404، صفحه 110-132 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.18128.1302 | ||
نویسندگان | ||
ناصر کریمی* ؛ مرضیه یحیوی | ||
گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: مقاله حاضر به بررسی رابطه بین مفاهیم فیزیک در آموزش مفاهیم شیمی، بهویژه اهمیت درک اصول فیزیکی در آموزش سینیتیک شیمیایی میپردازد. هدف این مطالعه شناسایی و تبیین تأثیر عوامل مختلف مانند دما، کاتالیستها، و غلظت بر سرعت واکنشها میباشد، بهگونهای که این درک بتواند به بهبود فرآیندهای آموزشی در این حوزه کمک کند. روشها: در این تحقیق از یک رویکرد تجربی و تحلیلی استفاده شده است. آزمایشهایی برای بررسی تأثیر دما، فشار، غلظت واکنشدهندهها و نوع کاتالیستها انجام شد. تغییرات دما در محدوده ۲۰ تا ۸۰ درجه سانتیگراد، فشار از ۱ تا ۵ اتمسفر، و تغییرات غلظت واکنشدهندهها بهطور سیستماتیک از 1/0 تا 2 مولار مورد بررسی قرار گرفته، و جمعآوری دادهها از طریق اندازهگیری زمان واکنش و تغییرات غلظت مواد انجام شد. یافتهها: نتایج نشان دادند که در اثر افزایش دما، انرژی جنبشی مولکولها افزایش یافته و در نتیجه واکنشها با سرعت بیشتری انجام شود. همچنین نتایج نشان میدهند استفاده از کاتالیستها باعث کاهش انرژی فعالسازی و افزایش سرعت واکنشها میشود. نتایج بهوضوح نشان دادند که غلظت واکنشدهندهها، بهعنوان یک فاکتور مهم، تأثیر بسزایی بر سرعت واکنشها داشته، و این یافتهها پیوندهای میان مفاهیم فیزیکی و شیمیایی را تأیید میکند. نتیجهگیری: بهطور کلی، این مقاله بر یک رویکرد میانرشتهای تأکید دارد که میتواند به درک عمیقتری از مفاهیم علمی کمک کند و در طراحی و پیشبینی رفتار واکنشهای شیمیایی در کاربردهای واقعی دارای اهمیت باشد. بهبود آموزش علوم از طریق ادغام مفاهیم فیزیک و شیمی میتواند نسل جدیدی از دانشآموزان را برای موفقیت در حوزههای علمی و صنعتی آماده سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
سینیتیک شیمیایی؛ سرعت واکنشها؛ مفاهیم فیزیکی؛ رویکرد چندرشتهای؛ مدلهای تجربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Deep learning of chemical kinetics using physics concepts | ||
نویسندگان [English] | ||
Naser Karimi؛ Marziyeh Yahyavi | ||
Department of Physics Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: This article examines the relationship between physics concepts in teaching chemistry concepts, especially the importance of understanding physical principles in teaching chemical kinetics. The aim of this study is to identify and explain the effect of various factors such as temperature, catalysts, and concentration on the rate of reactions, so that this understanding can help improve educational processes in this area. Methods: An experimental and analytical approach was used in this research. Experiments were conducted to investigate the effect of temperature, pressure, concentration of reactants, and type of catalysts. Temperature changes in the range of 20 to 80 ° C, pressure from 1 to 5 atmospheres, and changes in the concentration of reactants were systematically investigated from 0.1 to 2 molar, and data collection was carried out by measuring reaction time and changes in the concentration of substances. Findings: The results showed that as the temperature increased, the kinetic energy of molecules increased, resulting in faster reactions. The results also show that the use of catalysts reduces the activation energy and increases the rate of reactions. The results clearly showed that the concentration of reactants, as an important factor, has a significant effect on the rate of reactions, and these findings confirm the links between physical and chemical concepts. Conclusion: Overall, this article emphasizes an interdisciplinary approach that can help to gain a deeper understanding of scientific concepts and is important in designing and predicting the behavior of chemical reactions in real applications. Improving science education by integrating physics and chemistry concepts can prepare a new generation of students for success in scientific and industrial fields. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Chemical kinetics, Reaction rates, Physical concepts, Multidisciplinary approach, Experimental models | ||
مراجع | ||
Atkins, P. W., De Paula, J., Keeler, J. (2023). Atkins' physical chemistry. Oxford university press. Azizian, S. (2004). Kinetic models of sorption: a theoretical analysis. Journal of colloid and Interface Science, 276(1), 47-52. Begaliyev, J., Otojonova, N., Tadjibaev, I. (2021). The role of physics in the teaching of exact and natural sciences. Academic research in educational sciences, 2(5), 42-57. Buzzi-Ferraris, G., Manenti, F. (2009). Kinetic models analysis. Chemical Engineering Science,64(5), 1061-1074. Cakmakci, G., Leach, J., Donnelly, J. (2006). Students' ideas about reaction rate and its relationship with concentration or pressure. International Journal of Science Education, 28(15), 1795-1815. Cavallotti, C. (2023). Automation of chemical kinetics: Status and challenges. Proceedings of the Combustion Institute, 39(1), 11-28. Chu, Y.-M., Nazir, U., Sohail, M., Selim, M. M., Lee, J.-R. (2021). Enhancement in thermal energy and solute particles using hybrid nanoparticles by engaging activation energy and chemical reaction over a parabolic surface via finite element approach. Fractal and Fractional, 5(3), 119. Hamid, A., Maqsood, Z., Farooq, N. (2025). Significance of Activation energy and binary chemical reaction effects on mixed convection Falkner-Skan flow of nanofluid along a wedge. International Journal of Thermofluids, 101070. Justi, R. (2002). Teaching and learning chemical kinetics. Chemical education: Towards research-based practice, 293-315. Lugt, P. M. (2023). On the use of the Arrhenius equation to describe the impact of temperature on grease life. Tribology International, 179, 108152. Mathews, M., Glencross, M., Kentane, L. (2000). Conceptual integration of some basic concepts in Physics and Chemistry among Science Foundation year students. South African Journal of Higher Education, 14(1), 160-165. Miller, J. A., Sivaramakrishnan, R., Tao, Y. (2021). Combustion chemistry in the twenty-first century: Developing theory-informed chemical kinetics models. Progress in Energy and Combustion Science, 83, 100886. Monk, P. M. (2008). Physical chemistry: understanding our chemical world. John Wiley and Sons. Musil, F., Grisafi, A., Bartók, A. P., Ortner, C., Csányi, G., Ceriotti, M. (2021). Physics-inspired structural representations for molecules and materials. Chemical Reviews, 121(16), 9759-9815. Özay, B., McCalla, S. E. (2021). A review of reaction enhancement strategies for isothermal nucleic acid amplification reactions. Sensors and Actuators Reports, 3, 100033. Peeples, W., Rosen, M. K. (2021). Mechanistic dissection of increased enzymatic rate in a phase-separated compartment. Nature chemical biology, 17(6), 693-702. Piskulich, Z. A., Mesele, O. O., Thompson, W. H. (2019). Activation energies and beyond. The Journal of Physical Chemistry A, 123(33), 7185-7194. Rusydi, F., Madinah, R., Puspitasari, I., Mark‐Lee, W. F., Ahmad, A., Rusydi, A. (2021). Teaching reaction kinetics through isomerization cases with the basis of density‐functional calculations. Biochemistry and Molecular Biology Education, 49(2), 216-227. Schneider, B., Krajcik, J., Lavonen, J. (2022). Improving science achievement—Is it possible? Evaluating the efficacy of a high school chemistry and physics project-based learning intervention. Educational Researcher, 51(2), 109-121. Serment-Moreno, V., Deng, K., Wu, X. (2015). Pressure effects on the rate of chemical reactions under the high pressure and high temperature conditions used in pressure-assisted thermal processing. Handbook of food chemistry, 1, 1-23. Tan, P. Q., Yin, Y. F., Hu, Z. Y. (2021). Effects of catalyst physicochemical properties on the catalytic activity of Cu zeolite selective catalytic reduction at different inlet gas conditions. Energy & Fuels, 35(22), 18653-18663. Taylor, C. J., Pomberger, A. (2023). A brief introduction to chemical reaction optimization. Chemical Reviews, 123(6), 3089-3126. Vincenzo, A. D., Floriano, M. A. (2020). Elucidating the influence of the activation energy on reaction rates by simulations based on a simple particle model. Journal of Chemical Education, 97(10), 3630-3637. Yang, P., Liu, C., Guo, Q., Liu, Y. (2021). Variation of activation energy determined by a modified Arrhenius approach: Roles of dynamic recrystallization on the hot deformation of Ni-based superalloy. Journal of materials science & technology, 72, 162-171. Zhan, C., Yi, J., Hu, S. (2023). Plasmon-mediated chemical reactions. Nature Reviews Methods Primers, 3(1), 12. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 394 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 39 |