
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 464 |
تعداد مقالات | 3,575 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,198,158 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,396,923 |
پدیدارشناسی تکالیف دانشآموزان ابتدایی (بررسی تجربۀ زیستۀ معلمان) | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 10، شماره 40، اسفند 1403، صفحه 46-52 اصل مقاله (520.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد صادقی* 1؛ محسن فرمهینی فراهانی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد، ایران. | ||
2استاد گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف بررسی انگارۀ معلمان، از تکالیف دانشآموزان مقطع ابتدایی، به تحلیل تجربۀ زیستۀ معلمان پیرامون مسئلۀ تکلیف، میپردازد. پرسش اصلی پزوهش، توصیف چگونگی ادراک معلمان ابتدایی، از تکالیف است. این پژوهش، با رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی از نوع توصیفی، به تحلیل عمیق تجربۀ زیستۀ معلمان ابتدایی پرداختهاست. جامعۀ آماری این تحقیق، معلمان مقطع ابتدایی بودهاست که با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی مصاحبهشوندگان انتخاب شدهاند. در جمعآوری دادهها، از روش مصاحبۀ نیمه ساختاریافته، استفاده شدهاست. اخذ مصاحبهها تا رسیدن به اشباعنظری ادامه یافتهاست. تحلیل دادهها، در پنج مرحله و با استفاده از روش جیورجی انجام شدهاست. با تحلیل تجارب زیستۀ معلمان، پنج مضمون اصلی، ویژگیهای تکلیف، چگونگی ارتباط والدین با دانشآموزان، تفاوت دانشآموزان و ادراک آنان پیرامون تکالیف و چالشهای معلمان در طراحی تکالیف شناسایی شده و همچنین برای هر یک از این پنج مضمون اصلی، مضمامین فرعی نیز احصاء شده است. معلمان ویژگیهای تکلیف مفید را حجم مناسب تکلیف و متنوع بودن آن و چالشهای مربوط پیرامون تکالیف، تعداد زیاد دانشآموزان و زمان کوتاه معرفی کردهاند. معلمان بیان داشتند که نوع برخورد دانشآموزان، بسته به محیط خانوادگی و تجارب یادگیری گذشتۀ آنان متفاوت است. نکتۀ قابل توجهی که معلمان بیان داشتند این بود که دانشآموزان در فرآیند انجام تکالیف، مسئولیتپذیر شده، مستقل بار آمده و عادت مطالعه در آنان نهادینه میشود. برای اعتبارسنجی دادهها از روش پرسشگری همتایان و معیار اصالت که توسط گویا و لینکلن (1994) مطرح شده استفاده شده است. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Phenomenology of Elementary School Students' Homework (Investigating Teachers' Lived Experience) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Sadeghi1؛ Mohsen Farmahini Farahani2 | ||
1Master's student at Shahed University, Iran. | ||
2Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to investigate teachers' perceptions of elementary school students' homework by analyzing teachers' lived experiences regarding the homework issue. The main research question is to describe how elementary school teachers perceive homework. This study, with a qualitative approach and using a descriptive phenomenological method, has conducted an in-depth analysis of the lived experiences of elementary school teachers. The statistical population of this study was elementary school teachers who were selected using the snowball sampling method of interviewees. The semi-structured interview method was used in data collection. Interviews continued until theoretical saturation was reached. Data analysis was conducted in five stages using the Giorgi method. By analyzing the lived experiences of teachers, five main themes were identified: characteristics of homework, how parents relate to students, differences in students and their perceptions of homework, and challenges faced by teachers in designing homework. Subthemes were also identified for each of these five main themes. Teachers identified characteristics of useful homework as appropriate volume and variety of homework, and challenges related to homework, large number of students, and short time. Teachers stated that students' attitudes differed depending on their family environment and past learning experiences. A significant point that teachers stated was that in the process of completing homework, students became responsible, independent, and the habit of studying was institutionalized in them. The results indicate that homework, when properly designed and managed, can be a useful tool for learning; however, there are realistic concerns about the volume and quality of homework. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 189 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 132 |