
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,975 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,233 |
نقش تعدیلگری انگیزش در رابطه بین تفکر خلاقانه و پیشرفت ریاضی دانشآموزان | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 4، شماره 2، تیر 1403، صفحه 57-70 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2025.17545.1097 | ||
نویسندگان | ||
فریبا فیروزیان* 1؛ سهیلا فیروزیان2 | ||
1گروه آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
2گروه آموزش ریاضی، دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشگاه غیرانتفاعی علامه رفیعی، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: خلافیت در ریاضی، باید یکی از مؤلفههای اصلی آموزش ریاضی در نظر گرفته شود. یکی از عوامل موثر در خلاقیت ایجاد انگیزه در درس ریاضی برای دانش آموزان است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلگری انگیزش در رابطه بین تفکر خلاق دانشآموزان و پیشرفت ریاضی آنان در پایه هشتم مقطع متوسطه اول در سال تحصیلی 99-1398 است. روشها: پژوهش حاضر ازنوع کمی است. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان پسر پایه هشتم مقطع متوسطه اول شهرستان ملارد می باشند. نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شد. ابزار گردآوری پژوهش برای دو متغیر انگیزش و تفکر خلاق پرسشنامه استاندارد بوده است. آمار توصیفی این پژوهش توسط نرم افزار SPSS24 تحلیل گردیده و در آمار استنباطی برای سنجش نقش تعدیلگر انگیزش از نرم افزار PLS و روش مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد انگیزش نقش تعدیل گر مثبت را در رابطه تفکر خلاق و پیشرفت ریاضی ایفا مینماید به بیانی دیگر انگیزش میتواند باعث شود که تفکر خلاق دانشآموزان در ریاضی بهبود یافته و در نتیجه تاثیر مناسبی در پیشرفت ریاضی دانشآموزان داشته باشد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش بهتر است هدایتها و روشهای اتخاذ شده در «محیط یادگیری» به محیط خانواده نیز انتقال یابد و در آنجا هم مورد تمرین و تقویت قرار گیرد؛ این انتقال میتواند زمینههای تثبیت و تحکیم انگیزش خلاقه را بیش از پیش فراهم آورد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Moderating Role of Motivation in the Relationship between Creative Thinking and Mathematics Achievement among Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Fariba Firouzian1؛ Soheila Firouzian2 | ||
1Department of Mathematics Education, Faculty of Mathematics and Computer, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran | ||
2Department of Mathematics Education, Faculty of Postgraduate Studies, Allame Rafiee Institute, Qazvin, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Creativity in mathematics should be considered one of the core components of math education. One of the key factors influencing creativity is fostering motivation in mathematics among students. Therefore, this study aims to examine the moderating role of motivation in the relationship between students' creative thinking and their mathematical achievement in the eighth grade of lower secondary school during the 2019-2020 academic year. Methods: This research is quantitative. The study population comprises all eighth-grade male students in lower secondary schools in Malard County. A clustered sampling method was used to select the sample. Standard questionnaires were employed to collect data for the variables of motivation and creative thinking. Descriptive statistics were analyzed using SPSS24 software, and for inferential statistics, SmartPLS software and structural equation modeling with the partial least squares (PLS) method were utilized to examine the moderating role of motivation. Findings: The results indicate that motivation positively moderates the relationship between creative thinking and mathematical achievement. In other words, motivation can enhance students' creative thinking in mathematics, leading to a positive impact on their mathematical progress. Conclusion: Based on the findings of this study, it is recommended that the guidance and methods used in the “learning environment” also be extended to the home environment, where they can be practiced and reinforced. This extension can further strengthen the foundation for fostering creative motivation. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 97 |