
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,809 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,145 |
رابطه بین نقش حرفه ای معلمان در سبک مدیریت کلاس و شبکه حمایت اجتماعی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 34، دی 1403، صفحه 51-72 اصل مقاله (793.56 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2025.17514.1771 | ||
نویسندگان | ||
اسد حجازی* 1؛ فرهاد علی پور2؛ امیرحسین نیک پی3 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف معلم، محور اصلی مدیریت کلاس درس است که با برقراری ارتباط با دانشآموزان میتواند در تحول روانی و اجتماعی آنان نقش مؤثری ایفا کند. یکی از ابعاد این تحول، خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه نقش حرفه ای معلمان در سبک مدیریت کلاس و شبکه حمایت اجتماعی با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان بود. روشها: روش پژوهش حاضر، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه معلمان (150 نفر) و دانشآموزان (2761 نفر) مدارس پسرانه متوسطه اول شهرستان بیجار در سال 1402-1401 میباشد حجم نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای برای دانشآموزان 339 نفر و به روش نمونهگیری تصادفی ساده برای معلمان 113 نفر استفاده شده است. دادهها از طریق پرسشنامه شیوه سبک مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن (1986) و پرسشنامه حمایت اجتماعی واکس فیلیپس و همکاران (1986) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1999) به دست آمده است. جهت بررسی فرضیهها از آزمون T، آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار 16 Spss انجام گرفته است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد: بین متغیرهای حمایت اجتماعی و مدیریت کلاس درس با خودکارآمدی، رابطه معنادار مستقیم وجود دارد؛ همچنین بین متغیرهای ملاک با متغیر پیشبین همبستگی معنادار و مثبتی در سطح 05/0≥P مشاهده شد و نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیشبین حمایت اجتماعی و مدیریت کلاس درس با مقدار ضریب رگرسیون 19/0 و ضریب رگرسیون استاندارد 43/0 به صورت معنادار میتوانند خودکارآمدی تحصیلی را پیشبینی کنند. مدیریت کلاس درس با مقدار آماره بتا 33/0 از سهم بیشتری برای پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی برخوردار است. نتیجهگیری: با توجه به رابطه حمایت اجتماعی و مدیریت کلاس درس معلمان با خودکارآمدی، باید برنامهریزی لازم را در زمینه ایجاد فضایی امن، حمایتی و پویا برای اثربخش نمودن کلاس و ارتقای خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان انجام داد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت کلاس؛ شبکه حمایت اجتماعی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ نقش حرفه ای معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Teachers' Professional Role in Classroom Management Style and Social Support Network with Students' Academic Self-Efficacy | ||
نویسندگان [English] | ||
asad hejazi1؛ farhad alipoor2؛ Amirhosin nikpay3 | ||
1Associate professor, department of educational management, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Assistant professor, department of educational management, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3MA in educational management, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The teacher is the main focus of classroom management and by establishing communication with students, can play an effective role in their psychological and social development. One of the dimensions of this development is students’ academic self-efficacy. The present study aimed to investigate the relationship between teachers, professional role in classroom management style and social support network with students’ academic self-efficacy. Methods: The present study was descriptive-correlational and applied in terms of purpose. The statistical population of this study is all teachers and students of the first secondary schools for boys in Bijar city in Academic year 1401-1402, with 2761 students and 150 teachers. The statistical sample size was based on the Krejci and Morgan (1970) table, using multi-stage cluster sampling method for 339 students and simple random sampling method for 113 teachers. The data were collected using the classroom management style questionnaire (Wolfgang & Glickman, 1986), the social support questionnaire (Wax Phillips et al., 1986), and the academic self-efficacy questionnaire (Jinks & Morgan, 1999). To examine the hypotheses, T-test, Pearson correlation, and multiple linear regression were used using SPSS version 16. Findings: The results of the study showed that there is a direct significant relationship between the variables of social support and classroom management and self-efficacy, and also a significant and positive correlation was observed between the criterion variables and the predictor variable at the P≥0.05 level. The results of the regression analysis showed that the predictor variables of social support and classroom management with a regression coefficient of 0.19 and a standard regression coefficient of 0.43 can significantly predict academic self-efficacy. Classroom management with a beta statistic of 0.33 has a greater contribution to predicting academic self-efficacy. Conclusion: Considering the relationship between social support and teachers’ classroom management and self-efficacy, necessary planning should be done to create a safe, supportive, and dynamic environment to make the classroom effective and improve students' academic self-efficacy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Classroom Management, Social support network, Academic self-efficacy, The professional role of teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 150 |