
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,816 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,147 |
طراحی و اعتبار یابی بسته آموزش تربیت رسانهای معلمان دوره ابتدایی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.17692.1032 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه کمالی حسین زاده1؛ سید محسن اصغری نکاح* 2؛ صدیقه کاظمی3 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی. گروه روانشناسی واحد بجنورد . دانشگاه آزاد اسلامی. بجنورد . ایران . | ||
2دانشیار گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبار یابی بسته آموزش تربیت رسانهای معلمان دوره ابتدایی می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و از لحاظ روش از نوع ترکیبی(کیفی و کمّی) می باشد و در دو مرحله کلی اجرا شد. در مرحله اوّل، برای تبیین چارچوب مفهومی تربیت رسانه ای معلمان از الگوی شش مرحلهای سنتزپژوهی روبرتس استفاده شد. جامعه مطالعاتی بخش شامل مقالات و پژوهش های معتبر 5 سال اخیر در زمینه سواد رسانه بود و جامعه آماری مربوط به روایابی بسته آموزشی نیز، مشتمل بر کل صاحبنظران و متخصصان حوزه های روانشناسی تربیتی، برنامه ریزی آموزشی و متخصصان دورههای سواد رسانه و علوم ارتباطات بودند که به روش نمونهگیری هدفمند تعداد 5 متخصص به عنوان نمونه و اعضای پانل اعتبار بخشی انتخاب شدند. بر اساس معیارهای ورود تعداد 831 پژوهش علمی شناسایی و در نهایت براساس معیارهای خروج تعداد 30 پژوهش برای تحلیل نهایی انتخاب شدند.تحلیل یافته ها با استفاده از الگوی شش مرحله ای و روش کدگذاری باز و محوری انجام شد. بر اساس یافته های پژوهش حاصل از کد گذاری 116 کد باز و و شش کد محوری و سه مقوله مرتبط با تربیت رسانه ای شناسایی شد .در بخش دوم پژوهش با توجه به نتایج بخش اول و با استفاده از نظر متخصصان سرفصل های کلی بسته آموزش تربیت رسانهای معلمان در طی 10 جلسه 90 دقیقه ای طراحی و اعتبار یابی شد. نتایج روایابی محتوایی نشان می دهد بسته آموزشی در اکثر سرفصل ها از اعتبار مناسبی بهره مند است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش سواد رسانه؛ تربیت رسانه ای؛ بسته آموزشی؛ دانش آموزان ابتدایی؛ معلمان؛ دوره دوم ابتدایی | ||
موضوعات | ||
آموزش مداوم معلمان. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Design and validation of a media training package for elementary school teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh kamalihoseinzadeh1؛ Seysd mohsen Asgharinekah2؛ sedighe kazemi3 | ||
1PhD student,Department of Psychology, Bojnourd Branch, Bojnourd Islamic Azad University,Bojnourd,Iran | ||
2Associate Professor , Department of Counseling and Educational Psychology, Faculty of Education and psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. | ||
3Assistant Professor, Educational Sciences Department, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study is to design and validate a media education training package for elementary school teachers. This research is applied in terms of its purpose and is of a mixed type (qualitative and quantitative) in terms of its method and was implemented in two general stages. In the first stage, Roberts' six-stage synthesis research model was used to explain the conceptual framework of media education for teachers. The study population of the section included reputable articles and research in the last 5 years in the field of media literacy, and the statistical population related to the validation of the training package included all experts and specialists in the fields of educational psychology, educational planning, media literacy, and communication sciences, who were selected by purposive sampling method. Based on the inclusion criteria, 831 scientific studies were identified, and finally, based on the exclusion criteria, 30 studies were selected for the final analysis. The analysis of the findings was carried out using a six-stage model and open and axial coding methods. Based on the research findings, 116 open codes, six central codes, and three categories related to media education were identified from the coding. In the second part, considering the results of the first part and using the opinions of experts, the general topics of the media education training package for teachers were designed and validated during 10 90-minute sessions. The results of content validation show that the training package has appropriate validity in most topics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Media literacy training, media training, educational package, elementary students, teachers, second grade of elementary school | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 114 |