
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,868 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,208 |
بررسی عوامل مؤثر بر بهبود یادگیری دانشآموزان در درس جغرافیا، مطالعه موردی: دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر بیرجند | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 22، بهمن 1403، صفحه 1-18 اصل مقاله (570.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2025.4055 | ||
نویسندگان | ||
فریبا همتی* 1؛ نصرت مرادی هوسین2؛ محدثه شهدادی3 | ||
1گروه آموزشی جغرافیا ٫ دانشگاه فرهنگیان ٫ صندوق پستی ۸۸۹- ۱۴۶۶۵ تهران ٫ ایران | ||
2دانش آموخته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی، دانشگاه اصفهان. | ||
3گروه آموزشی جغرافیا - دانشگاه فرهنگیان - تهران - ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر بهبود یادگیری دانشآموزان در درس جغرافیا در دبیرستانهای دخترانه شهر بیرجند پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر بیرجند است. نمونهگیری بهصورت تصادفی انجام شد و 82 دانشآموز دختر از 7 دبیرستان انتخاب شدند. با استفاده از روش تحلیل مضمون، دادههای کیفی از طریق پرسشنامهها جمعآوری و با استفاده از نرمافزار مکسکیودا تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که استفاده از روشهای آموزشی متنوع و کاهش حجم محتوای درسی میتواند بهبود چشمگیری در یادگیری دانشآموزان ایجاد کند. بهویژه، روشهای گردش علمی و استفاده از نقشههای مفهومی به عنوان مؤثرترین روشها شناسایی شدند. این روشها با ایجاد تجربههای عملی و جذاب، به دانشآموزان کمک میکنند تا مفاهیم پیچیده جغرافیایی را بهتر درک کنند. نتایج پژوهش همچنین حاکی از آن است که نقش معلمان در افزایش علاقه و بهبود یادگیری دانشآموزان بسیار حائز اهمیت است. استفاده از روشهای تدریس جذاب و متنوع، ایجاد تعامل مثبت با دانشآموزان و ارائه مثالهای واقعی از مفاهیم جغرافیایی، میتواند انگیزه و علاقه دانشآموزان را به درس جغرافیا افزایش دهد. در نهایت، این پژوهش نشان داد که کاهش حجم و محتوای کتابهای درسی و اختصاص زمان بیشتر به فعالیتهای عملی و مشارکتی میتواند به جذابتر شدن درس جغرافیا و بهبود یادگیری دانشآموزان کمک کند. توجه به نوع نگاه دانشآموزان به درس جغرافیا و تلاش برای تغییر این نگاه به سمت مثبت و کاربردی نیز از دیگر عوامل مؤثر بر بهبود یادگیری است. | ||
کلیدواژهها | ||
جغرافیا؛ بهبود یادگیری؛ تحلیل مضمون؛ دانشآموزان؛ شهر بیرجند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating Factors Influencing the Improvement of Students' Learning in Geography: A Case Study of Female High School Students in Birjand | ||
نویسندگان [English] | ||
Fariba Hemmati1؛ Nosrat Moradi Hovasin2؛ Muhaddeh Shahdadi3 | ||
1Department of Geography Education, Farhangian University, P.O.Box 14665 -889, Tehran,Iran | ||
2Graduate of Geography and Rural Planning, Faculty of Geographical Sciences and Planning, University of Isfahan. | ||
3Department of Geography Education, Farhangian University, Tehran,Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study investigates the factors influencing the improvement of students' learning in geography in girls' high schools in Birjand city. The statistical population of this research includes students from girls' high schools in Birjand. A random sampling method was used, and 82 female students from 7 high schools were selected. Using thematic analysis, qualitative data were collected through questionnaires and analyzed using MAXQDA software. The findings showed that utilizing diverse teaching methods and reducing the volume of course content can significantly enhance students' learning. Specifically, field trips and the use of conceptual maps were identified as the most effective methods. These methods help students better understand complex geographical concepts by creating practical and engaging experiences. The research also highlighted the significant role of teachers in increasing interest and improving students' learning. Employing attractive and varied teaching methods, fostering positive interactions with students, and providing real-life examples of geographical concepts can increase students' motivation and interest in geography. Ultimately, the study demonstrated that reducing the volume and content of textbooks and allocating more time to practical and participatory activities can make geography lessons more engaging and improve students' learning. Paying attention to students' perceptions of geography and striving to change this perception towards a positive and practical outlook are also important factors in enhancing learning | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Geography, Learning Improvement, Thematic Analysis, Students, Birjand City | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 110 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 137 |