
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,965 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,230 |
پداگوژی گفتمانی و کنشی هابرماس در آموزش جغرافیا | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 22، بهمن 1403، صفحه 129-146 اصل مقاله (514.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2025.4056 | ||
نویسنده | ||
علیرضا دویران* | ||
استادیار گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: کنش مفاهمهای ارتباطی است مبتنی بر تعامل چندسویه مفهوم و محتوا که ساختار آن با تفاهم اشتراکی چندجانبه مبتنی بر تخصص (نه انحصار)، اساس مییابد. در این کنش افراد در میزواره ای آزاد با مشارکت همدیگر و خارج از فرایندهای انحصار و قدرت به تبادل نظر پرداخته و در روی مفاهیم به درک مشترک رسیده و مفهوم واحد ارائه میدهند. روشها: این پژوهش به بررسی نقش کنش ارتباطی مبتنی بر نظریه هابرماس در آموزشهای مکان و فضاپایه جغرافیا پرداخته است. مطالعه حاضر از نوع مطالعات سامانمند مبتنی بر مرور و توسعه ادبیات نظری و مدلسازی تبیینی است که گردآوری دادههای آن مبتنی بر ادبیات کتابخانهای میباشد. یافتهها: یافتهها نشان می هد فلسفه مبتنی بر کنشگری پداگوژیک میتواند در تبیین مفاهیم جغرافیا بهویژه تحلیل فضایی عوامل و عناصر جغرافیایی مؤثر عمل نموده و با عملکرد اکتشافی یادگیری مفاهیم جغرافیایی را پایدار نموده و مفاهیم تحلیلی جغرافیا را با کنش تفاهمی ساختار مشترک میدهد. نتیجهگیری: در نتیجه میتوان گفت که آموزشهای مبتنی بر کنشگری ارتباطی در ساختار دروس میانرشتهای جغرافیا ضمن ایجاد ارتباط تعاملی، همافزایی آموزشی میانرشتهای را نیز توسعه میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
کنش ارتباطی؛ هابرماس؛ آموزش جغرافیا؛ تحلیل فضایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Habermas's Discursive and Action Pedagogy in Geography Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza daviran | ||
Assistant Professor, Geography Education Department, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Communicative action is a communication based on the multi-directional interaction of concept and content, the structure of which is based on a multilateral shared understanding based on expertise (not monopoly). In this action, individuals exchange ideas in a free table with each other and outside the processes of monopoly and power, and reach a common understanding of concepts and present a single concept.. Methods: This research has examined the role of communicative action based on Habermas's theory in place-based and space-based geography education. The present study is a systematic study based on the review and development of theoretical literature and explanatory modeling, the data collection of which is based on library literature.. Findings: The findings show that philosophy based on pedagogical activism can be effective in explaining geographical concepts, especially spatial analysis of geographical factors and elements, and with the exploratory function, it stabilizes the learning of geographical concepts and gives analytical concepts of geography a common structure with the understanding action. Conclusion: As a result, it can be said that communication-based learning in the structure of interdisciplinary geography courses not only creates interactive communication but also develops interdisciplinary educational synergy | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Communicative action .Habermas.Geography education. Spatial analysis | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |