
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 464 |
تعداد مقالات | 3,575 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,198,134 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,396,907 |
بررسی چالشهای پیشروی آموزش جغرافیا در مدارس تیزهوشان شهر کرج | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 22، بهمن 1403، صفحه 51-70 اصل مقاله (519.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2025.4059 | ||
نویسندگان | ||
رباب رحمتی* 1؛ مریم سعیدی رهبر2؛ محمد رضا محسن پور3 | ||
1استادیار،عضو هیات علمی | ||
2مدیر دبیرستان فرزانگان3. کرج. البرز. | ||
3دکتری روانشناسی تربیتی،البرز، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: مدارس تیزهوشان باهدف رشد و توسعة توانمندیهای دانشآموزان تیزهوش تأسیس شده و در مسیر خود با چالشهای متعددی مواجه است و شناسایی این مشکلات و ارتقای کیفیت آموزشی این مدارس بهعنوان پیشقراولان آموزش مدارس کشور حائز اهمیت است؛ لذا پژوهش حاضر باهدف آسیبشناسی آموزش جغرافیا در مدارس تیزهوشان دوره متوسطه اول و دوم شهر کرج از دیدگاه دبیران جغرافیا انجام شده است. روشها: این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. مشارکتکنندگان پژوهش، شامل دبیران جغرافیای مدارس متوسطه تیزهوشان شهر کرج بودند که تعداد 11 نفر از ایشان بهعنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و همچنین اشباع نظری انتخاب شدند. دادههای مستخرج از مصاحبههای نیمهساختاریافته با استفاده از روش کدگذاری و استخراج مضمونهای فرعی و اصلی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: تحلیل دادههای کیفی منجر به شناسایی 4 کد اصلی، 13 کد فرعی و 60 کد مفهومی (کدباز) شد. آسیبهای اصلی شناسایی شده در آموزش جغرافیای مدارس متوسطه تیزهوشان از دیدگاه دبیران شامل؛ نگرشها و باورها به درس جغرافیا، مصوبات و سیاستگذاریها، چالشهای آموزشی و چالشهای محیطی بودند. نتیجهگیری: آموزش جغرافیا در مدارس تیزهوشان با چالشهای متعددی مواجه است که رفع آن مستلزم حمایتهای همهجانبه مسئولان، دبیران و خانوادهها است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ جغرافیا؛ سمپاد؛ دانشآموزان متوسطه؛ تیزهوشان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the Challenges Facing Geography Education in Gifted Schools in the City of Karaj | ||
نویسندگان [English] | ||
Robab Rahmati1؛ maryam saeedi rahbar2؛ Mohammadreza Mohsenpour3 | ||
1Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2mmm | ||
3mm | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Gifted schools are established with the goal of fostering and developing the capabilities of gifted students. However, these schools face numerous challenges, and identifying these issues and improving the educational quality of these schools, as the pioneers of the country's educational system, is of great importance. Therefore, the present study aims to diagnose the challenges of geography education in gifted schools at both the first and second levels of secondary education in the city of Karaj from the perspective of geography teachers. Methods:This qualitative study was conducted using a phenomenol ogical approach. The participants in the study consisted of geography teachers from gifted secondary schools in Karaj, with 11 teachers selected as the research sample through purposive sampling and theoretical saturation. The data gathered from semi-structured interviews were analyzed using coding methods, leading to the extraction of sub-themes and main themes. . Findings: The qualitative data analysis resulted in the identification of 4 main codes, 13 sub-codes, and 60 conceptual codes (open codes). The main challenges identified in geography education in gifted secondary schools, according to the teachers, included attitudes and beliefs toward geography as a subject, regulations and policies, educational challenges, and environmental challenges Conclusion:geography education in gifted schools faces numerous challenges, and addressing them requires comprehensive support from authorities, teachers, and families. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Geography, Gifted Schools, Secondary Students, Gifted Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 85 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 61 |